Christian Kemp kæmper tv-krig mod YouSee: ”De første dage var helvedet på jord”
For mange sportselskere har efterårets tv-krig mellem Yousee og Discovery haft store konsekvenser. For striden resulterede i, at over en million YouSee-kunder nu må se langt efter kanaler som Kanal 5 og 6’eren. Det har kostet Discovery halvdelen af deres indtægt, og for direktør Christian Kemp har det personligt været ved at tilte.
Da jeg sidder i receptionen og venter på Discoverys direktør, Christian Kemp, ringer en forvirret kunde ind. Selvom jeg kun kan høre den ene halvdel af samtalen, er det tydeligvis en seer, der ikke kan forstå, hvor de kanaler, vedkommende har set i mange år, er forsvundet hen.
”Du skal logge ind på Dplay,” fortæller receptionisten med henvisning til Discoverys streamingtjeneste.
”Det er på computeren. Du skal bruge en computer,” forklarer hun videre.
Annonse
Man forstår forvirringen. For 1. januar forsvandt 11 kanaler fra YouSees TV-pakker. Vel og mærke nogle af de mest populære som Kanal 5, 6’eren og Canal 9, der har huset film, krimi, reality og en masse sport som FA Cup, Superliga, Europa League,.
Kanalerne lever videre endnu hos andre udbydere og på Discoverys streamingtjeneste Dplay, men firmaet bag, Discovery, har mistet adgangen til YouSees 1, 2 millioner kabel-tv kunder. Med ét slag. Det betyder, at Discovery kan forvente et underskud på op mod 800.000 kroner – om dagen. I hvert fald ifølge beregninger, som B.T. har foretaget i samarbejde med digital analytiker Claus Bülow
Christensen. Et tal, Christian Kemp hverken vil be- eller afkræfte.
”Men YouSee repræsenterede halvdelen af vores forretning, så er det mange penge. Det er rigtig mange penge.”
Da beskeden om udsmidningen først blev klar for ham, blev han groggy.
”Da jeg kom hjem den første dag efter beskeden, sagde jeg til min kæreste Camilla, at jeg lige havde brug for at kigge ind i en væg. Det nyttede ikke at tale om det lige nu, for jeg var helt væk. Jeg vidste, at det var alvorligt, og at den arbejdsmængde, der lå foran mig ville blive vanvittig. Jeg sov ikke så meget den nat. Jeg lå og tænkte.”
Annonse
Blev arbejdsmængden så stor, som du havde frygtet?
”Det blev værre.”
Slaget kom egentlig først som en tilforladelig mail lidt i fem en mandag eftermiddag. Der stod godt nok, at Discovery ikke skulle være en del af de faste tv-pakker hos YouSee, men der måtte være noget, han havde overset, så Christian Kemp skrev til sin distributionschef, at han lige måtte stille nogle opfølgende spørgsmål.
Om morgenen dagen efter blev han ringet op af YouSee. De sagde, at det var bedst, hvis Christian Kemp læste dagens artikel i Berlingske, for der stod det hele bedst forklaret.
”Det har jeg aldrig prøvet før. Jeg vil gå så vidt at sige, at det er en uanstændig måde at behandle samarbejdspartnere på. Men for mig fortæller det noget om en arrogance, som man øjensynligt selv har svært ved at få øje på. Jeg kan huske, at jeg kom ind, og jeg var, for at være helt ærlig, rystet. Jeg gik ind på mit kontor og tænkte: Hvad fanden skete der?”
Christian Kemp gik til de amerikanske ejere og anbefalede, at de slog tilbage. YouSees tilbud til Discovery var, at de godt nok røg ud af de faste tv-pakker, men at de kunne ligge i ’Bland Selv-pakkerne’, men det var ikke reelt tilbud, mener Christian Kemp.
De følgende forhandlinger foregik ikke, som den slags ellers normalt gør, bag lukkede døre. Discovery valgte derimod en aggressiv strategi, hvor de i store annoncer gjorde opmærksomme på, hvad der foregik, og at konsekvensen af YouSees udmelding kunne blive, at kanalerne ville forsvinde fra YouSees tv-kunder.
Annonse
Christian Kemp skelede ikke til markedsføringsbudgettet. Alt var sat ind. På hans kontor ringede telefonen fra tidlig morgen til sen aften, og efter de første 10 dage af tv-krigen var det hele ved at tilte for ham.
”De første dage var helvedet på jord. Min krop var forpint. Jeg blev nødt til helt lavpraktisk at lave en plan. Jeg var nødt til at få sovet og få lidt motion. Jeg begyndte også at starte morgenen med et ordentligt skud vitaminer. Hver morgen blendede jeg et halvt kilo grøntsager, og det har jeg holdt fast ved siden.”
Hans opgave var tredelt. Først og fremmest skulle han orientere omverdenen og pressen, dernæst skulle han sørge for, at organisationen indadtil ikke smuldrede, for der var meget usikkerhed, der strømmede ned ad gangene.
Han havde også et ansvar for at rapportere opad til de amerikanske ejere, der fulgte med i en tv-krig, de, og de fleste andre, ikke havde set i lignende markeder.
YouSees udmelding har været, at de ønsker at gøre tv-markedet mere fleksibelt, og de har for nyligt meldt ud, at TV2 og TV3 også kan komme over i ’Bland Selv’-pakkerne. På sigt skal kunderne selv kunne vælge de tv-kanaler og streamingtjenester, de vil have.
YouSee ville have jer over i ’Bland selv pakkerne’. Er det ikke fair nok, at kunderne selv kan bestemme?
”Vi synes, at ’Bland Selv-pakkerne’ er et glimrende produkt, hvis det er ens for alle. Det vil sige, at man fjerner alle pakkerne, og forbrugerne frit kan vælge. Så ville det være Survival of the fittest, hvor det stærke indhold vinder. Det har vi aldrig haft et problem med. Men det er ikke det, der er sket. Derimod fastholder de alle andre i de faste pakker, TV2’s kanaler og NENT (TV3, TV3+, – undtagen Discovery. Og det vil vi ikke være med til. Hvis man vil give kunderne mere fleksibilitet, hvorfor har man så erstattet vores 11 kanaler med 11 andre?”
Tror du, at hele manøvren var en måde at presse jer ud af markedet på?
”Jeg har ikke hele svaret. Men jeg tror, at de har en interesse i at få en spiller mindre. De er jo fx gået ind på sportsmarkedet selv, og hvis der var en mindre at tage hensyn til, ville det være nemmere at kontrollere markedet. Det kan være den ene årsag. Den anden kan være, de er ejet er delvist ejet at en australsk kapitalfond, så det handler om besparelser – om penge.”
Da de første dages tumult havde lagt sig, nød Christian Kemp kampen, og det gav ham en ny energi.
”Jeg synes ikke, man skal finde sig i hvad som helst. Hverken som firma eller privatperson. Det, der har været så let og befriende for mig i denne sag, er, at det har været en kamp, jeg selv kan stå inde for. Jeg har ikke været i en situation, hvor jeg skulle sige eller gøre noget, jeg ikke mente. Det kan man ellers godt i et job, som jeg har.
Der kan komme et tidspunkt i ens karriere, hvor man skal forsvare noget, man ikke selv kan stå 100 procent inde for, men som man er nødt til, at det er det, virksomheden mener. Men her har det været en befrielse, for alt, hvad jeg har sagt og gjort. Det kommer ikke bare fra hjernen af. Det kommer fra hjertet. Det har hjulpet mig til at komme igennem denne sindssyge periode. Jeg har kæmpet for noget, som jeg føler, at vi har ret i.”
Nu er Discoverys fokus på at bygge en af Skandinaviens største streamingtjenester.
Kan I konkurrere med de store sites, der bruger milliarder af kroner på indhold?
”Mange af de store streamingtjenester flokkes om det samme. Det er især kampen om at lave dramaserier. Der er en voldsom konkurrence, og der er nogle, der lykkes med nogle af dem, og så er der mange, der mislykkes med mange af dem. Vi er lidt et andet sted. Vi vil slå på noget andet og mere. Vi vil blandt andet være Danmarks bedste til krimi, vi vil være rigtig gode på sport, vi har været gode til reality, og her vil vi fortsat udbygge. Det er nogle områder, hvor der er mindre konkurrence, og hvor vi i min optik allerede er førende.”
Hvad hvis YouSee banker på i morgen og siger ’det var sgu en fejl’?
”De skal være velkommen. Vi vil da gerne lave en aftale med Yousee, men så skal det være fordi, at de ønsker at lave en fornuftig aftale på fair og rimelige vilkår.”
Jacob Mortensen, direktør for YouSee, forklarer deres rolle i striden
Discovery følte, at de blev behandlet dårligt som samarbejdspartner, og at de nærmest skulle læse det først i avisen, før I meldte det ud til jer i efteråret?
”Vores forhandlinger startede allerede i foråret, og allerede der var det tydeligt, at vi kom fra to forskellige udgangspunkter. Vi tror på, at hele medieforbruget bevæger sig hen mod mere valgfrihed. Det efterspørger vores kunder, og det ville vi gerne imødekomme, mens Discovery mente, at deres 11 kanaler fortsat skulle ligge i den faste tv-pakke. Der sagde vi, at vi ikke så som en fremtid, og at vi var nødt til at gøre noget andet. Hele udviklingen har været helt tydelig for Discovery, og derfor burde det ikke komme som en overraskelse. Vi blev nødt til at holde fast i, at øget valgfrihed er fremtiden.”
Hvorfor var det Discovery, det blev ramt af den valgfrihed og ikke Nent (TV3 med flere) og ikke TV2?
”Vi har mødt alle vores samarbejdspartnere med præcis samme ambition. Vi har den samme dagsorden, også når vi også mødes med dem.”
Du ser en fremtid, hvor der ikke er nogen faste tv-pakker?
”Ja, jeg tror, fremtiden er fleksibel. De faste pakker vil have en udløbsdato.”
Hvorfor tog I ikke kampen med alle udbydere på samme tid?
”Vores aftaler udløber på forskellige tidspunkter, og derfor sker det ikke simultant.”
Kunne et af jeres motiver være, at I gerne så en spiller mindre på markedet til fx at konkurrere om store sportsrettigheder som Premier League?
”Vi har på ingen måde nogen interesse i at presse Discovery eller andre ud af markedet. Tværtimod. Og jeg tror stadig, at vi kan finde en aftale med Discovery. Vi har senest tilbudt at lave en aftale med deres Dplay, som de har med andre udbydere, men det har Discovery ikke ønsket.”
I efteråret gik Discovery hårdt ud med fx annoncer i de store dagblade, hvor de gjorde deres holdning klart. Var du overrasket over, at de gik så hårdt ud?
”Jeg var overrasket over tonen i kampagnen. Det er en meget udansk måde at tale til en samarbejdspartner på.”
Hvor står I nu?
”Vi har løbende kontakt. Vi prøver at finde en aftale, og jeg håber, det kan lade sig gøre, for der er mange af YouSees kunder, der gerne vil se Discoverys kanaler og fx se, når landsholdet skal spille kvalifikationskampe til VM.”
Er I kommet tættere på, end I var i julen?
”Nu er sådan en aftale en lidt binær størrelse, hvor man enten har en aftale eller ej, så det er lidt svært at svare på. Vi har ikke en aftale nu, men vi vil rigtig gerne have det.”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.