Deleøkonomi for de ultrarige: Køb en andel i en business-jet

Har man fritgående millioner på rejsekontoen, kan man nu købe en andel af et privatfly og undgå tidskrævende check-in og trange sæderækker. Erik Holm kom på vingerne og fik et lille blik ind i en verden ellers forbeholdt superstjerner, rigmænd og globale topchefer.

Netjets
Offentliggjort

Champagnen dumper helt ned i de dybeste afkroge af maven, da den svenske pilot Ted giver fuld gas. Jetmotorerne på siden af den lille businessjet hviner, mens flyet accelererer som en sportsvogn hen ad startbanen. Sekunder senere letter vi stejlt og hurtigt mod det spredte skydække. Under os forsvinder Roskilde lufthavn.

Euroman er inviteret til et sjældent kig ind i en ellers diskret og lukket verden forbeholdt rockmusikere, sportsstjerner, finansfyrster og globale topchefer. Mennesker, som ønsker størst mulig fleksibilitet, luksus og komfort på deres rejser rundt om i verden, og som har midlerne til at betale for det.

Det lille jetfly flader ud i 17.000 fods højde, og med hastighed på 335 knob bevæger vi os op langs den svenske kyst i retning mod Gøteborg. Vi sidder i dybe, beigefarvede læderstole, der kan drejes på alle tænkelige måder og lægges helt ned i en lydsvag kabine beklædt med mørkt træ og tykke, lyse tæpper. I kopholderen står glas med kold champagne fra huset Ruinart. Kondensvand løber ned at glasset, mens engelske chips, fransk vingummi og belgisk chokolade bliver delt rundt.

Flyet er et Cessna Citation Latitude. Det er spritnyt, menalligevel nypudset til dagen. Skal man have et fly som dette stående i garagen på den lokale lufthavn, skal der hentes ca. 130 mio. kr. ud af banken. Vil man ikke det, står amerikanske Netjets klar med et alternativ.