Modelbureau skriver kontrakt med overvægtigt internetfænomen

The Fat Jewish overtager (mode)verden.

Modelbureau skriver kontrakt med overvægtigt internetfænomen
Offentliggjort

Hvis du ikke allerede har mødt ham, er det bestemt på tide. Manden, der kalder sig selv ’The Fat Jewish’. På Instagram har den velpolstrede New Yorker over 5,6 mio. følgere, som hver dag kigger med i hans morsomme fotos og hysteriske kommentarer om dovenskab, pizzaslices og rosé.

Nu har den tykke jøde, som går under det borgerlige navn Josh Ostrovsky, også scoret en modelkontrakt. Og det sker, selv om Ostrovsky er temmelig velpolstret. Det er modelbureauet One Management, der som et af de første mainstream modelbureauer har skrevet under med model i plus-size-kategorien.

”Helt ærligt, så er han et slags kulturelt fænomen, og det hele handler om at være, hvor det sker med kulturen,” siger One Management CEO Scott Lipps til style.com.

Ostrovsky startede karrieren som kendis-interviewer for E! Channel og har siden været en kæmpesucces på nettet. Det har han blandt andet brugt til at blive radiovært på Apple Musics Beats 1 i programmet ”Money, Pizza, Respect.”

Og allerede nu spekulerer medier i, om sociale medier kan gøre det muligt for folk, der formår at brande sig selv, at træde ind på arenaer, der tidligere ville være lukket land. Og mens Ostrovsky allerede har et par modeljobs på hånden, så ligger der dog en helt praktisk forhindring, inden The Fat Jewish kan klatre op på catwalk’en.

”Det er atypisk at se (mandlige modeller i plus-størrelse, red.) på runway’en, fordi designerne så ville være nødt til at sy tøjet specifikt til dem,” siger Daniel Peddle og Drew Dasent fra The Secret Gallery til style.com. Alt imens tager Josh Ostrovsky selv det hele i vanlig kølig humoristiske stil:

”Jeg vil blot inspirere folk i min størrelse og mit køn til at være komfortable i deres egen krop. Det er ok at have en middelmådig krop og et meget, meget højt kolesteroltal. Så længe man ser godt ud samtidigt.”