”Tanken var, at jeg ville lave et site, hvor man som servicemedarbejder kunne dele sine historier om trælse kunder, man har betjent. Så kunne man få feedback fra andre, der havde været i samme båd. Jeg stiftede siden i 2003, og dengang var der en voksende skare af hadesider fra kunder mod forskellige virksomheder. Fx lortevolvo.dk og citroensucks.dk. Jeg var lige stoppet med at arbejde for en internetudbyder, der også var lavet en side om, og her blev der skrevet ting, jeg vidste ikke passede. Derfor lavede jeg min egen hadeside, hvor servicemedarbejdere kunne få lov til at tage til genmæle, og hvor det kører på deres præmisser.”
Tonen er, vil nogen måske synes, meget hård på HaderKunder.dk. Hvad tænker du om det?
Annonse
”Jeg synes, tonen er okay. Før i tiden har der været eksempler på, at tonen blev for grov, og det har som regel været rettet mod andre af sidens brugere. Det har jeg muget ud i. Men jeg synes næsten ikke, man kan være for grov over for en kunde, så længe denne er uidentificerbar. I dag handler historierne meget om mundbind og vacciner, som nogle kunder føler, ikke gælder for lige netop for dem. Tonen er lidt hård, men det, synes jeg, er fint nok.”
Har kunden altid ret?
”Nej, det har kunden ikke. Mit site repræsenterer selvfølgelig ikke firmaerne, som ofte har netop den politik. Og det må medarbejderne efterleve. Men når man ikke er på arbejde og sidder inde på sitet, så behøver man ikke efterleve det. Det kunne jo simpelthen være, at kunden rent faktisk ikke havde ret.”
Er der nogle historier på sitet, der har bidt sig fast hos dig?
”Ja, en handler om en medarbejder i en videoudlejningsbutik, der nægtede en kunde at leje en film, fordi vedkommende ikke havde ID med. Det medførte så, at kunden ringede til sine venner, der kom og truede medarbejderen og skræmte livet af vedkommende. Jeg kan også huske en sjov historie med en ret beruset kunde, der kommer ind på et pizzeria og gerne vil have en pizza uden noget som helst fyld. Da han så får pizzaen, der jo bare er et stykke rundt, bagt dej, bliver han utilfreds og udbryder: ’Det er jo bare en stor kiks.’ Der er både de historier, man kan forfærdes over, og de historier, man kan grine af.”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.