Her dufter af hav. En hund snuser rundt i sandet på stranden, en pige står og veksler lidt fra det ene ben til det andet foran disken med is. Skal hun vælge chokolade, vanilje eller jordbær?
Det er en lun forårsdag, solen bryder igennem det lave skydække, og det er i disse omgivelser, at Sofie og Mikael Sanderhage Båth nu på andet år driver Orø Strandcamping på den lille ø beliggende ud til Isefjorden, godt en times kørsel fra København.
Idéen om at blive campingpladsejere opstod under corona-nedlukningen, da parret måtte undvære deres normale ferie i udlandet og i stedet drog på spontan campingtur herhjemme. I sommeren 2020 tog de deres børn med på øhop og besøgte blandt andet Femø, Fejø og Møn og overnattede i telt på campingpladserne.
”Det var virkelig en øjenåbner for os,” fortæller Sofie Sanderhage Båth.
”Vi er totalt storbymennesker og anede ikke engang, hvordan man satte et telt op. Men en aften, mens vi sad rundt om et bål, sagde jeg til Mikael: ’Der er altså noget uforløst potentiale i det her.’
’Det er jeg helt enig i,’ svarede han.
Hvorefter jeg så sagde: ’Jamen, skal vi ikke købe en camping- plads?’ Jeg var overbevist om, at han ville sige nej. Min mand har den type hjerne, der risiko- analyserer med det samme. Men utroligt nok sagde han: ’Ja, det kan vi godt.’ ’Fedt,’ svarede jeg. Og tænkte så: ’Okay, nu har jeg åbnet den dør. Så er der ingen vej tilbage.’”