Euroman og Brian Holm rangerer: Her er cykelfeltets flotteste og mest katastrofale trøjer

Euroman og Brian Holm rangerer: Her er cykelfeltets flotteste og mest katastrofale trøjer

Vi har kigget de 18 World Tour-holds trikoter i sømmene og rangeret dem fra værst til bedst.

Offentliggjort

Årets cykelsæson er endelig undervejs, forårsklassikerne venter lige rundt om hjørnet, og vi glæder os – for at sige det mildt.

De danske herreryttere har startet sæsonen med lyn og torden. Specielt Jonas Vingegaard, Magnus Cort og Mattias Skjelmose har leveret sejre på stribe, mens også Mads og Casper Pedersen har fået hul på deres sejrsbyld.

Men så er spørgsmålet, om de har set lirens ud (cykelsprog for at se smart ud), mens de har kørt sig til sæsonens første sejre? Æstetik vil nemlig altid være en uadskillelig del af cykelsporten – uanset om du er motionist eller kører med nummer på ryggen under Tour de France.

Det er ikke desto mindre en evig udfordring for holdene i det professionelle cykelfelt at leve op til netop lirens-prædikatet. De er af økonomiske årsager tvunget til at lade de forskellige sponsorer pryde dragterne på mere eller mindre smagfuld manér, og lad os være ærlige: De færreste supermarkedskæder og gulvproducenter har logoer, som pynter på stjernernes mundering.

Vi har traditionen tro sat os for at rangere de 18 World Tour-holds trikoter – fra den grimmeste til feltets allersmukkeste kombination af bibs og cykeltrøje.

Til at komme i mål med den mission har chefredaktør Kristoffer Dahy Ernst allieret sig med en af cykelsportens grand old men: den altid bramfrie Brian Holm, som er tidligere cykelrytter på blandt andet Telekom, mens han i en lang årrække var sportsdirektør på Soudal-Quick Step.

18. Intermarché-Circus-Wanty

Kristoffer Dahy Ernst (KDE): ”Vi valgte også Intermarchés trøje som den grimmeste sidste år, og den er ikke blevet meget bedre. Der er så mange logoer på trøjen, og de er alle sammen grimme. Der er også en masse farver, som alle er grimme, så selvom det er et fedt hold, så ligger helt i bund på den æstetiske liste.”

Brian Holm (BH): ”Rytterne er normalt med til at skabe en trøje. Bare ikke her. De kan vinde alle klassikerne, uden at trøjen bliver flot. Det er virkelig en skam, for de har fede ryttere, og det er synd for dem, at der ikke er nogle designere, som har gjort dem en tjeneste her.”

17. Team Jayco AlUla

BH: ”Nu skal jeg ikke sidde og kloge mig på sportswashing, men den her nye navnesponsor (AlUla, red.), som er et eller andet saudiarabisk Lalandia klæder ikke holdet eller trøjen. Snittet er egentlig flot, men den blå farve, som de har valgt, bliver meget ubeslutsom.”

KDE: ”Jeg kan som udgangspunkt godt lide blå, men den her nuance bryder jeg mig virkelig ikke om. Den bliver lidt hverken eller, og de kunne have løst det meget bedre ud fra de muligheder, de havde, med få sponsorer og det minimalistiske design.”

16. Team DSM

KDE: ”Jeg kommer mig aldrig helt over min skepsis mod Team DSM, fordi de frarøvede Søren Kragh Andersen en Tour de France-start i Danmark, bare fordi han ville skifte hold. Så jeg er nok lidt farvet, men jeg er ikke fan af trøjen. Den her midterstribe, som ligner et slips, der er stoppet ned i bukserne, er virkelig ikke pæn.”

BH: ”Det der ’Youfone’-logo mener de alvorligt, og det skal ikke forstås positivt. Samtidig er hovedsponsoren ikke pæn. Hvis jeg skal sige noget positivt om trøjen, ville dens udtryk være fed til en træningsjakke, som man kunne køre med herhjemme i Danmark om vinteren. Designet fungerer bare ikke som løbstrikot på World Touren.”

15. Ineos Grenadiers

BH: ”Der er ingen, som skal påstå, at Ineos’ og Bahrain-Victorious’ trøje ikke er den samme. Men Bahrain var der altså først, så jeg bryder mig ikke om det, fordi Ineos Grenadiers har masser af penge, og de var i mange år det allerflotteste hold i feltet.

Det er en trist udvikling, som gør, at de skal ned i bunden. Det minder mig om ham med tallerkenerne, Christian Bitz, fordi de har stjålet Bahrain-holdets design.”

KDE: ”Jeg synes, det er godt at straffe dem for at lægge sig for meget op ad Bahrain, som før ejede det her diamant-mønster. Men jeg vil gerne rose dem for at have én stor sponsor og ikke plastre deres trøje til med en masse små sponsorer.

På den anden side føles det endnu mere uforløst, fordi de havde muligheden for at lave noget rigtig flot.”

14. UAE Team Emirates

KDE: ”Vi kommer til at se den her trøje forrest i feltet en del gange i sæsonen, og det gør de fleste trøjer sejere. Men man ville jo aldrig gå rundt i en hvid t-shirt med sorte ærmer i civil, så pænt er det langt fra. Det hjælper på den, at Tadej Pogačar kører i den, fordi han er så fed en rytter, men den er ikke pæn isoleret set.”

BH: ”Jeg har lidt svært ved at placere, præcist hvad der er dårligt ved den, men den vil ikke noget som helst. Kristoffer har ret i, at det faktisk er Pogačars skyld, at trøjen ikke skal ligge endnu længere nede mod bunden. Den bliver ikonisk om 30 år på grund af Pogačars dominans – ikke på grund af udseendet.”

13. Soudal-Quick Step

BH: ”Jeg er nok lidt inhabil her, fordi det er mit gamle hold. De er meget plastret til med sponsorer, og de klarer det bedre end Intermarche fx, men det spiller ikke helt. Jeg har det også stramt med Napoleon (belgisk betting-firma, red.), og det fylder meget på trøjen.

Mønsteret på trøjen er til gengæld rigtig pænt, når man ser det tæt på. Og så må jeg også indrømme, at jeg har svært ved at sige, at Castelli er grimt. Det mærke har jeg virkelig en svaghed for.”

KDE: ”Nu har jeg set Brian træne i Soudal-Quick Steps træningstøj, og det er sindssygt flot. Det er en lidt mørkere blå farve, og der er skruet ned for sponsorerne. Den havde nok været feltets flotteste, hvis det var en løbstrikot.”

12. Trek-Segafredo

KDE: ”Jeg synes, det er nogle flotte logoer. ’Segafredo’ er flot – italiensk kaffe signalerer bare noget klasse. ’Pirelli’-logoet er ensbetydende med fart og hurtighed, og ’Trek’ er ret klassisk og pænt. De holder det til tre farver, som alle er gode.”

BH: ”Men se lige den ryg der. Jeg stemmer ikke for, at det er en af de flotteste, fordi den er helt rød på ryggen, og det irriterer mig. Jeg ville også sidde og klappe, hvis de kørte det her design hele vejen rundt, men når vi ser cykelløb på fjernsyn, så kan jeg ikke kende dem, fordi man ofte ser ryggen fra helikopterbillederne. Jeg synes, cykeltrøjer skal være ens foran og bagpå, så jeg er ikke så stor fan, som du er.”

11. Bahrain-Victorious

KDE: ”Mønsteret med diamanterne kan jeg egentlig godt lide, og den blå kant kan jeg også godt leve med, selvom trikoten selvfølgelig havde været federe uden. Sort er svært på trøjer, og det fylder lidt for meget til min smag på den her udgave af Bahrain-trøjen.”

BH: ”Den her trøje har fået lidt gas, og hvis det ikke var dem ude fra ørkenen, som skulle gøre det, hvem skulle så? Det er modigt med de blå kanter, men respekt for at tage chancen. Når det så er sagt, så ville jeg nødigt selv køre i den.”

10. Team Arkéa Samsic

BH: ”Den fungerer faktisk rigtig fint. Det er en flot rød farve, og de er skiftet til Bianchi-cykler, hvilket virkelig klæder dem. Vi glemmer lidt, at de kører på World Touren, fordi de i min verden har stjålet pladsen fra Lotto-Dstny (belgisk hold, som rykkede ned i cykelsportens næstbedste række efter sidste sæson, red.).

De hører mere hjemme på det øverste niveau end Team Arkéa Samsic. Men vi må rose franskmændene for en udmærket trøje her.”

KDE: ”Jeg kan godt lide, at bibsene er helt sorte. Det er en god nuance af rød, og det er generelt fedt med en rød cykeltrøje, synes jeg.”

9. Astana Qazaqstan Team

KDE: ”Gradienten, hvor det går fra mørkeblå til turkis, er cool, synes jeg. Det er fedt, at de har holdt fast i den her farve altid. Når det så er sagt, må jeg også indrømme, at jeg er lidt farvet på grund af Jakob Fuglsangs tid på holdet. Den tid har givet mig lidt et svagt punkt for holdet.

BH: ”Ja, en mand som Fuglsang kan få enhver trøje til at se flot ud. Jeg har en periode lige nu, hvor alt, jeg køber, er mørkeblåt. Men jeg kan også godt lide den her farve på trøjen, fordi den er så karakteristisk for Astana.

Problemet er, at de ikke har særligt mange fede ryttere, og det trækker ned. Sådan er det. Men den kan altså et eller andet, den her trøje i den turkise farve.”

8. Cofidis

KDE: ”Den er meget clean med rød, hvid og sort. Det er sikkert og lækkert. Men de mangler simpelthen rytterne, der vinder nogle store cykelløb, hvorfor trøjen aldrig bliver mytologiseret. De har, ligesom Astana, den her gradient, som er meget på mode lige nu. Det kan jeg godt lide.”

BH: ”De rammer tidens tern, og logoet gør noget godt for trøjen. Jeg kan godt lide, at ’Look’-logoet er kommet tilbage på ærmet, men holdets måde at køre på trækker dem gevaldigt ned. De burde køre med i de her såkaldte ’indianerudbrud’ i alle løb, men det kan de ikke engang finde ud af.”

7. Alpecin-Deceuninck

BH: ”Den her blå farve er jeg fuldstændig pjattet med, men den olivengrønne er endnu mere fantastisk. Vi er nødt til at straffe dem lidt for ikke at køre i den hele året. Til gengæld trækker det op, at det er den her trøje, som Mathieu van der Poel kører i, og at den isoleret set er ret flot, selvom de har rigtig mange sponsorer.”

KDE: ”Jeg ville også ønske, at Alpecin kørte i den olivengrønne fra Giro d’Italia hele året rundt. Den er så vanvittig flot. Den blå her er også god, fordi de har overtalt deres sponsorer til at ændre deres logoer til hvid, så de ikke forstyrrer øjet så meget, som de havde gjort med masser af forskellige farver.”

6. Jumbo-Visma

KDE: ”Farven er ikke flot, men den er dejlig karakteristisk i feltet. Så er der også noget med, at du ved, at en rytter i den her trøje kommer til at animere eller vinde løbet. Det trækker den helt vildt op, at holdet er niveauer over konkurrenterne lige nu.”

BH: ”Jeg kan egentlig godt lide farven. Når man ser det her hold køre frem i feltet, så stiger de andre rytteres puls med 15 slag. Den her trøje har så meget respekt omkring sig, at den kommer længere op på listen. Der er øretæver i luften her, og det er det, der gør den flot. Hvis Cofidis kørte i den, ville den være helt i bund.”

5. BORA-Hansgrohe

BH: ”Det er generelt et flot hold med deres cykler, briller og hele pivtøjet. Trøjen her er flot, fordi den larmer 15 procent for meget, uden at det går galt. Det må man tage hatten af for.”

KDE: ”Jeg kan egentlig godt lide den, men det er på grænsen til, at der sker for meget for mig. Det er en god fortolkning af deres farver, og den er klart med i toppen. I sidste ende larmer den dog for meget til at komme med i den absolutte top for mig.”

4. Groupama-FDJ

BH: ”Groupama-FDJ har virkelig været det store comeback kid med hensyn til trøjer. Den nye er en fryd for øjet, mens den virkelig ikke gjorde noget godt for de ellers så smukke franske farver sidste år.”

KDE: ”Det her er helt klart den største højdespringer fra sidste år. Den er helt klassisk og pæn. Her får fransk cykelsport virkelig den oprejsning, som de ikke får på landevejene.”

3. AG2R Citroën Team

KDE: ”Trøjen her er vidunderlig. Den ligner den fra sidste år til forveksling, og efter jeg har vænnet mig til dens design, er den kun blevet bedre i mine øjne. Flot eksponering af Citroën midt på trøjen, og de brune shorts klæder dem også. Den trikot holder hundrede procent.”

BH: ”AG2R-holdet har været meget udskældt for deres tøj, men jeg er vild med den. Det er så originalt og retro. Jeg får helt lyst til at købe en Citroën, og det er sgu sjældent, det sker, ha ha.”

2. Movistar Team

KDE: ”Den er så klassisk og lækker at se på. Alle de nuancer af blå, som de har med på tøjet, er fede. Det passer også godt til deres blå Canyon-cykler, og det klæder holdet helt vildt, at tøjet følger med den modernisering, de er i gang med at gennemgå sportsligt. Det ser helt vildt godt ud, at de er så gennemførte i deres udtryk.”

BH: ”Movistar er et klassisk eksempel på en sponsor, som har betalt sig til ikke at have nogen konkurrenter på trøjen, Det klæder den virkelig, at de ikke har taget en ekstra sponsor eller to ind for at tjene et par millioner. Det aftvinger respekt, at designet er gennemført fra busser og biler til cykler og trøjer.”

1.EF Education-EasyPost

KDE: ”Jeg synes, de akkurat slår Movistar i år. At integrere lyserød og de sponsorer er vanvittig godt gået. Den er blevet skåret lidt ind til benet, og de har strammet den op på en imponerende måde i år sammenlignet med sidste år. Samtidig har de ramt samspillet med deres Cannondale-cykler lige i øjet.

Læg dertil, at de laver de her sjove ting sammen med Rapha og Palace, som gør cykelsporten lidt sjovere at følge. Altså sidste sommer var de der Crocs, de lavede, jo i helt vildt høj kurs.”

BH: ”Der skal et målfoto til her: Det er så tæt mellem Movistar og EF Education-Easypost. Håret i suppen for EF er det her ’sørgebind’ på ærmet, som skulle have været hvidt i stedet.

En eller anden skulle have sagt stop, da det blev foreslået. Men når det så er sagt, så er det en fantastisk dragt. Samtidig er bukserne så fede, og jeg kigger på dem, hver gang jeg ligger på hjul af Matti Breschel (sportsdirektør hos EF Education-Easypost, red.).

Jeg har lyst til at køre op og tage ham på røven, fordi han får så fantastisk flot en røv i de bukser her, ha ha. Så udover bindet på det ene ærme, så er det en fantastisk dragt.

Men vi lader den slippe i år, og så falder hammeren næste år, hvis båndet ikke bliver fjernet.”