20 biler kører rundt, og til sidst vinder Lewis Hamilton. Så langt er de fleste med. Men vil du fatte, hvad der gør sporten spændende, må du først forstå sproget.
Apex. Det er midtpunktet i den kørebane, en kører sigter efter i et sving. Altså det splitsekund, hvor han skærer svinget. Det er altafgørende for, hvordan han kommer ind i den efterfølgende acceleration.
Bremsebalance. Hvis du skulle være i tvivl, er rattet i en Formel 1-bil anderledes end rattet i din Suzuki Swift. Der er blandt andet en knap, hvor køreren kan ændre på bremsebalancen, som er fordelingen af bremsekraft mellem for- og baghjul.
Box. Når du ser Formel 1 i fjernsynet, vil du nogle gange høre kørernes samtaler med deres ingeniører. Her kan ingeniøren finde på at sige ’box this lap’. Det kommer af det tyske ’boxenstopp’, der betyder pitstop, og er en anmodning om, at køreren finder vej til pitten.
Annonse
Downforce. Bilen er bygget, så aerodynamiske kræfter tvinger bilen nedad, idet den kører fremad. Det øger dækkenes greb i vejen, og gør styringen gennem sving lettere. Der skal den rette (store!) mængde downforce til for at udnytte bilens fulde potentiale.
Fra 'Formula 1: Drive to Survive' på Netflix.
DRS. Det står for Drag Reduction System, der lader køreren ændre på bagvingens indstillinger fra rattet. Systemet kan kun slås til, når køreren er mindre end ét sekund efter den forankørende på en udvalgt strækning på banen. Vingen åbner op, og bilens hastighed skyder i vejret. For amatørens øjne kan det virke som autoriseret snyd, men det ser altid flot ud med en overhaling på langsiden.
Pit. Pitten er en kørebane, der løber parallelt med start-/mål-området. Her kommer bilerne ind for at få skiftet dæk, få mere benzin eller køre i garagen. Her er naturligvis ingen adgang for udenforstående. Medmindre du er Brad Pitt.
Tyre compound. Det har at gøre med sammensætningen af den gummi, der bliver brugt i dækkene. Skalaen går fra det meget bløde gummi (C5 – tidligere ’hyper soft’), der giver dækket exceptionelt greb, men til gengæld lav udholdenhed, til det meget hårde (C1 – tidligere ’hard’), som er mere udholdende. Derudover er der to særlige våddæk. Dækvirksomheden Pirelli udvælger tre typer dæk til hvert løb. En kører skal skifte dæktype undervejs. Det her er afgørende taktik for en sejrrig Formel 1.
Årets første grand prix, det australske, finder sted 15. marts.
Annonse
Tre indgange til Formel 1
Peter Nygaard er Danmarks førende motorsportsjournalist. I 2018 udgav han bogen ’Formel 1’. Det er en mastodont af en bog, der skildrer sporten fra dens begyndelse og frem til i dag.
Netflix’ dokuserie ’Formula 1: Drive to Survive’ tager dig med helt ind i den ellers ret eksklusive og lukkede Formel 1-verden. Anden sæson kommer i 2020.
Det er altid godt at kende til legenderne, og her er Ayrton Senna svær at komme udenom. Den prisvindende dokumentar ’Senna’ fortæller historien om den kompromisløse brasilianer, der blev en folkehelt. Kan ses på Netflix.