Nike bruger udstødt NFL-quarterback som frontfigur i ny kampagne
Har man fulgt med i den amerikanske fodboldliga NFL over de seneste år, har man sikkert hørt om Colin Kaepernick. Den tidligere San Francisco 49er-quarterback er gået fra at protestere over USA’s nationalsang til at sagsøge ligaens ejere, og nu er han frontfigur for Nikes ’Just Do It’-jubilæumskampagne.
Siden 2016 har Colin Kaepernick været centrum for en verserende konflikt, der startede i NFL, men som siden hen er nået langt ud over sportsverdenens grænser. Han gik på knæ under afspilningen af den amerikanske nationalsang, og det er ikke noget, der tages let på i patrioternes land. Bevæggrunden for Kaepernicks protest bunder i, at han ikke følte, han kunne stå inde for at støtte et land, der undertrykker samfundets sorte mennesker.
Colin Kaepernick har siden da modtaget dødstrusler, han er blevet kaldet en landsforræder, og så har han gået rundt som arbejdsløs (Free Agent, red.) siden 2017, da ingen af NFL’s 32 hold har villet skrive kontrakt med ham. Hans sportslige talent skulle ellers være mere end rigeligt til at spille sig på flere af holdene i NFL, hvilket flere af hans tidligere kolleger har været ude og bekræfte. Derfor har rygterne gået på, at holdejerne holder sig fra ham på grund af hans politiske standpunkt.
Det har ført til, at Kaepernick har lagt sag an mod NFL’s holdejere, da han vil bevise, at de har sammensvoret om at holde ham ude af ligaen. Seneste udvikling i den sag er, at en voldgiftsmand har afvist ligaens anmodning om at droppe sagen, hvilket betyder, at det vurderes, at der er nok beviser til, at sagen skal gå sin gang i retten.
Annonse
Midt i den juridiske virak har Nikes ’Just Do It’-slogan imidlertid 30 års-jubilæum, og blandt frontfigurerne for kampagnen finder man Colin Kaepernick.
Nike skød kampagnen i gang i morges, da et sort-hvid-billede af Kaepernick med teksten ’Believe in something. Even if it means sacrificing everything’ landede på nettet. Foruden billedet bakker Nike kampagnen op med sko og en t-shirt, der hylder Kaepernick, og dertil donerer de penge til hans ’Know Your Rights’-kampagne.
Det er altså et ganske markant standpunkt, Nike har taget i konflikten, og det er navnlig med tanke på, at det er Nike, der sponsorer NFL med trøjer og udstyr til ligaens hold. Det bliver derfor spændende at følge, hvordan sagen nu vil udvikle sig, da det allerede nu ser ud til at blive et emne, der deler vandene. På den ene side står folk i kø for at støtte Kaepernick, herunder prominente navne som LeBron James, men i modsatte ringhjørne er flere begyndt at boycotte og brænde Nike-produkter i protest mod kampagnen.