Nu vil FCK designe spillertrøjer fra bunden: ”Vi bliver en del af en ekstremt eksklusiv liste af klubber”

Med ny trøjeaftale skal det være slut med generiske skabelontrøjer på de københavnske torsoer. Fremover får F.C. København hidtil uset designkontrol i partnerskabet med Adidas. Vi har talt med klubbens kommercielle direktør Mikkel Grove Lindsted om detaljerne i aftalen, der blandt andet skal gøre de danske mestre mere synlige fra Paris til New York.

Nu vil FCK designe spillertrøjer fra bunden: ”Vi bliver en del af en ekstremt eksklusiv liste af klubber”
Offentliggjort

Hvorfor er det overhovedet en banebrydende ting, at en trøjesponsor laver unikke trøjer?

”Det er på skandinavisk niveau banebrydende, at Europas største tøjbrand siger til en skandinavisk klub, at nu laver vi jeres trøjer fra bunden. Adidas har stadig the final say på designet, men vi er med i designprocessen. Der vil ikke længere være andre, der optræder i de samme trøjer som os (sidste år vakte det stor postyr, at Adidas havde designet en trøje til FCK, der var skåret ud fra samme skabelon som trøjerne til polske Rakow og græske Olympiakos, red.). Og det er supervigtigt for vores udtryk, at vi ikke står i samme trøje som Rakow, og det er et vigtigt signal om, hvem vi er.

Når man er en Adidas-klub, vil der stadig være designelementer, der går igen andre steder. De tre striber på skuldrene er et oplagt eksempel. Og der kan også være elementer på vores trøje, man også kan se på andres trøjer. Men man vil ikke længere se trøjer, der har den samme designskabelon, som det var tilfældet med vores udebanetrøje sidste år. Og det er i virkelighed det, der gør det her virkelig imponerende: Det er store klubber, der har sådan en aftale med Adidas. Jeg kan ikke understrege det nok, at vi rykker op i en helt anden liga, i forhold til hvordan vi bliver anset. Nu er vi på niveau med andre internationale topklubber.”

Hvordan sikrer man sig mod en situation, hvor Adidas genbruger noget på andre trøjer, I oprindeligt har designet til jer selv?

”Der er mennesker involveret, så du vil aldrig nogensinde kunne sikre dig 100 procent, og sådan er det altid med trøjedesign. Men det er meget usandsynligt, at elementer, vi er kommet med, bliver genbrugt. Det er til gengæld forventligt, at der kan være forskellige Adidas-elementer, der også går igen på andre trøjer. Det skal man så forholde sig til: Synes vi, det er fedt at blive associeret med Europas største sportsbrand? Vi synes, Adidas er et stærkt brand, og derfor er vi også stolte af, at vores trøjer er unikke, men at man også kan se, at vi er en Adidas-klub.”

Men er det et juridisk bindende vilkår, at Adidas ikke kopierer jeres design over på andre klubbers trøjer?

”Om man så kommer ud i en superkompleks juridisk diskussion af, om det er material breach, det ved jeg ikke, men det er jo ikke i nogens interesse at overskride det her. Hverken for os eller Adidas. Hvis der sker en menneskelig fejl, vil vi selvfølgelig ikke sætte ild i alt, men tage dialogen i partnerskabets ånd. Når du tager en skabelon, er det åbenlyst, at der vil ske fejl, det har vi prøvet på egen krop med sidste års udebanetrøje. Men når det er os selv, der starter designprocessen op med vores input, så er det svært at forestille sig, at der er to trøjer, der bliver ens.”

Sidste år havde Adidas også sagt, at udebanetrøjen var specifikt designet til jer. Det var den så ikke. Hvorfor stoler I på dem nu?

”Fordi det, der rent teknisk er sket, er, at vi rykker op fra det niveau, hvor man sidder i et design tool og vælger ud fra forskellige designmønstre, der er forhåndsbestemte. Nu starter vi en global proces, hvor vi er med fra start og giver vores input. Der er ikke et digitalt værktøj med faste mønstre længere. Så sætter Adidas selvfølgelig deres præg på trøjerne, og det er jo deres ret, og det har vi heller ikke noget problem med.”

Åbner det her for, at man som tidligere set kan lade københavnske designere eller kunstnere præge trøjedesignet fra start?

”Ja, det gør det. Vi har betinget os i aftalen, at vi kan arbejde sammen med lokale københavnske kunstnere. Der er mange spændende muligheder, og de tanker, du nævner her, har vi også brugt tid på at tænke igennem og diskutere med Adidas. For det er ingen hemmelighed, at vi har været i markedet og forholdt os til interesse fra andre.”

Altså, andre leverandører?

”Ja. Vi har virkelig afsøgt muligheder. Men vi har to opgaver: Vi skal skabe et solidt økonomisk fundament under klubben, og det kræver, at vi hæver økonomien i aftalerne betragteligt. Det er vi lykkedes med. Og så har vi en opgave i at få lavet en tøjaftale, der underbygger vores strategi om, at vi skal være en anerkendt klub med et bestemt visuelt udtryk.”

Så det, jeg hører dig sige, er, at det er en afvejning mellem, at et mindre brand måske ville give større visuel frihed, men økonomien i aftalen med Adidas er bedre?

”Man kan godt finde mindre brands, der måske kan tilbyde mere fleksibilitet. Men der er også rigelige eksempler på, at de mindre brands i endnu højere grad har haft problemer med forsyningssikkerhed, problemer med kvaliteten af trøjerne og den slags. Dermed ikke sagt, at vi ikke har overvejet den mulighed, at vi kunne blive en af de store hos de små mærker. Men når økonomien hos Adidas er så markant meget bedre, og vi bliver en af de store hos en af de største, så er det et helt andet udgangspunkt.”

I skriver, at produkterne fremover også vil være tilgængelige globalt. Hvad indebærer det helt præcist?

”Det er et klart signal fra Adidas om, at de ser os som et internationalt brand, de gerne vil læne sig endnu mere op ad. Det gør de, fordi vi vinder på banen, men også fordi vi står rigtig stærkt på tribunen. Vi er en klub, der får opmærksomhed for vores fans’ indsats. Så derfor siger de til os, at vores trøje i udvalgte butikker skal hænge side om side med trøjerne fra Real Madrid, Manchester United og så videre. Så rent fysisk kan man komme ind i Adidas-butikker og støde på en FCK-trøje, og trøjerne vil også være i Adidas’ globale webshop.”

Så man kan købe FCK-trøjer i Adidas’ butikker i London, Paris og så videre?

”Vi har ikke specifikt kortlagt, hvor trøjerne skal hænge, men ja, i princippet. I London, Paris, New York. I vores egen fanshop kan vi aflæse af data, at der er en stigende interesse fra udlandet. Vi er også meget stolte over, at vi får mulighed for at tilbyde det, Adidas kalder culture wear. Altså, at vi kan lave FCK-samarbejder inden for fx deres Originals-linje eller deres Y3-linje. Det er der virkelig ikke mange klubber, der får lov til.”

Og hvad indebærer det konkret?

”At vi fra sæsonen 2024/25 kan tilbyde flere artikler fra Originals eller Y3, eller hvad man nu vælger, som er lavet unikt til F.C. København. Hvis der er få klubber, der har egne trøjer og træningstrøjer og rejsetøj, så er det altså en ekstremt eksklusiv liste af klubber, der har en mulighed for at lave en kollektion af culture wear.”

Og den første spillertrøje, der er indbefattet af det her samarbejde, den kommer i sommeren 2024?

”Ja. Og derefter også den sæsons ude- og tredjetrøje. Men selvfølgelig er det vigtigt at sige, at det tager tid at rulle sådan en aftale ud hos Adidas. Mange af ændringerne vil ske over tid og blive bedre over tid.”

Til allersidst, Mikkel, er jeg jo journalist og dermed defensor for det danske sprog. Af samme årsag har jeg en stor aversion mod jeres brug af begreberne ’Home Jersey’ og ’Away Jersey’ som erstatning for de udmærkede ord ’hjemmebanetrøje’ og ’udebanetrøje’. Bliver den anglicisme snart sløjfet?

”Jeg har boet ni år i udlandet, så jeg er nok den allerværste herinde til at blande dansk og engelsk sammen. Men jeg forstår godt pointen. Jeg har bare ikke noget godt svar på det. Det er ikke en beslutning, der er truffet i min tid, men jeg tror, det skyldes, at vi jo taler engelsk med Adidas og benytter de samme begreber som dem. Og jeg studser ikke selv over sådan nogle ting.”