Hannah Grant glæder sig til på mandag, hvor hun har sin første fridag i 25 dage.
De sidste tre uger har hun hver dag lavet morgenmad, frokost, snacks og aftensmad til Team Tinkoff-Saxos cykelryttere, der søndag rammer Paris til den årlige afslutning af Tour de France, verdens vigtigste cykelløb.
Den 32-årige kok, der tidligere har arbejdet på Noma, lægger ikke skjul på, at det er et hårdt job at lave de enorme mængder mad, som cykelrytterne har brug for, og mest af alt at få dem til at spise det.
Annonse
”Når vi kommer mere end to uger ind, så mister de appetitten, fordi de skal spise så meget, det sker hvert år,” fortæller Hannah Grant, der har været fuldtidsansat af cykelholdet de sidste fem år.
”Det er meget vigtigt, at den mad vi laver er spændende, varierende og indbydende, den skal smage godt, dufte godt, og se godt ud, for at de ikke mister appetitten,” fortæller hun.
Da Euroman snakker med hende, står hun og laver tiramisu til rytterne, mens de okser rundt i Alperne. Hun fortæller, at sukkertrangen stiger, for hver dag der går.
”Det er ens for alle mennesker – når man er træt og udmattet får man lyst til chokoladecroissanter og comfort food.,” fortæller kokken, der er lidt mindre striks i slutningen af touren end før rytterne har erobret bjergene:
”Nu hvor vi er så tæt på Paris, og fordi de på den her tour har ramt alle bjergene og haft mange alpeetaper, så må de gerne få lidt ekstra dessert,” fortæller hun.
Annonse
Når Hannah Grant hver dag laver mad til cykelrytterne – sammen med sin assistent Rune Sørensen - lægger hun især vægt på at få inkorporeret en masse grønt, kulhydrater og fedtstof.
”Man kan ikke undgå kulhydrater, når man er cykelrytter på touren, hvis ikke de får ris eller pasta eller kartofler hver dag, brænder deres system fuldstændig sammen,” siger Hannah Grant.
”Kulhydrater anses jo ikke for at være så sundt, når man ikke er så aktiv, men de er fuldstændigt uundværlige for cykelrytterne,” fortæller hun.
Den store mængde kulhydrater er ikke den eneste forskel der bør være på cykelrytternes kost og din: Hannah Grant fortæller, at rytterne hver dag skal have 6-7000 kalorier, cirka tre gange så meget som en mand med kontorarbejde.
”Hvis en normal, ikke-aktiv mand fulgte den her menu, ville han blive enormt overvægtig på meget kort tid,” fortæller Hannah Grant grinende.
”Opskrifterne i sig selv er ikke usunde, men mængderne er – de spiser tre gange så meget mad, som man bør, hvis man ikke kører Tour de France,” siger hun.
Middagen om aftenen, efter dagens 2-300 kilometer på cykel er overstået, er et af dagens højdepunkter – eller måske snarere tiltrængte pauser – for rytterne.
Annonse
”De sidder altid samlet og spiser rundt om bordet. Det er det eneste tidspunkt på dagen, hvor de slapper af og snakker med hinanden om andet end cykelløb,” fortæller den 32-årige kok.
Alligevel fylder cykling alt, selv når rytterne spiser.
”Selvfølgelig skal de lige vende dagens etape først, og hvis der har været et styrt, eller det er gået dårligt, er stemningen stille, og de er meget mutte, mens det er enormt festligt, hvis de har vundet. En etapesejr udløser også automatisk en overdådig dessert til hele holdet,” siger Hannah Grant.
Hun skal ikke tænke mange sekunder, når hun bliver spurgt, hvad rytternes livret er.
”Sushi! De er så lykkelige, hvis jeg laver sushi, men i det hele taget er de ret glade for fisk. Hvis jeg har lavet bagt torsk eller laks, er der aldrig noget tilbage, når rytterne har været der,” siger hun.
Efter fem år som omrejsende kok kender Hannah Grant rytterne og deres smagsløg godt.
”Det svarer jo til, at jeg har haft de samme stamgæster på besøg i min restaurant hver dag fem år i træk. Jeg ved, hvad der virker,” fortæller hun.
Som kok for et af verdens mest kendte cykelhold er Hannah Grants hverdag domineret af dagens løb – det bestemmer, hvornår vækkeuret ringer, hvornår hun kan komme i seng, og stort set alt derimellem.
”Alt er tilpasset efter løbet, eksempelvis skal de have morgenmad cirka tre timer før start, så det er ikke et fast tidspunkt, det svinger fra dag til dag,” siger hun.
Som regel står hun op ved 7-tiden for at lave kæmpemæssig morgenmad til rytterne. Når de er færdige pakker Hannah og hendes assistent sammen, vasker op og gør det mobile køkken, der er indrettet i en lastbil, rent.
Derefter kører de videre til dagens destination, der som regel ligger tre-fire timers kørsel væk, og køber enten ind eller holder en lille pause, når de kommer frem. Tre timer før rytterne skal spise, begynder de at lave aftensmad. Derefter gør de lastbilen ren igen, og så er de klar til at krybe til køjs.
Ud over køkken-lastbilen råder Hannah Grant også over en lastbil, der er indrettet som køleskab, så hun kan nøjes med at købe ind hver tredje-fjerde dag.
”Det er helt vildt, hvor meget vi køber ind, det er virkelig på amerikanermaner med kæmpemæssige indkøbsvogne, der er proppede med 10-12 kyllinger og så videre,” fortæller hun.
Tiramisuen er det næstsidste måltid, hun serverer for rytterne på årets tour – efter morgenmaden i morgen cykler de op på l’Alpe d’Huez, hvor der ikke er plads til cykelholdenes køkken-lastbiler, da der kun er en vej derop. Næste gang Hannah Grant ser rytterne er derfor i Paris, hvor touren bliver afsluttet med en kæmpe fest søndag aften.
Dagen efter flyver hun til København, hvor hun skal holde fri. Men kun i et par uger, for den 22. august starter Vuelta a España.
”Og så er det forfra igen,” siger Hannah Grant, der hvert år har omkring 135 rejsedage.