Danske Tour de France-eksperter jubler: ”Det bliver surrealistisk at opleve Touren i sin baghave”
Nyheden om en dansk Tour de France-start i 2021 overraskede hverken Rasmus Staghøj eller Jacob Staehelin, men da den alligevel kom ud onsdag, kunne de godt mærke, at det er stort.
Det var egentlig først i dag, at nyheden skulle ud - Tour de France kommer til Danmark i 2021. Men løbsdirektør, Christian Prudhomme, valgte alligevel onsdag at gå ud med historien i et interview til den franske tv-station Europe 1.
Og så gik der ellers koks i regeringens kommunikation, for det var jo statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og kronprins Frederik, der skulle have æren af at afsløre den store nyhed på et pressemøde torsdag formiddag på Københavns Rådhus.
Men nogle af regeringens politikere kunne ikke holde sig tilbage. Først gik finansminister Kristian Jensen (V) til tasterne på Twitter og fejrede det. Mens kulturminister Mette Bock (LA) fulgte efter med at uploade et foto, hvor hun knyttede næverne over hovedet.
Annonse
Forvirringen blev total, da Europe 1 senere trak historien tilbage, og Kristian Jensen slettede sit tweet.
Men den er altså god nok. Verdens største cykelløb, og den tredje mest sete sportsbegivenhed, skal køres i Danmark i 2021 for første gang nogensinde.
TV2's Tour de France-kommentator Rasmus Staghøj fik nyheden på sin fridag, men han var ikke specielt overraskede over bekræftelsen, selvom den selvfølgelig gør ham meget glad:
”Vi har gået og vidst i et stykke tid, at der var noget, der ulmede, og det så ud til, at det var tæt på. Christian Prudhomme og den franske præsident Emmanuel Macron var i København med den gule trøje, og der tænkte vi jo alle, at den var så godt som hjemme. Men når nyheden så alligevel kommer, så kan man godt mærke, at det er stort," siger Rasmus Staghøj.
"Jeg har dækket Tour de France i så mange år, og at det pludselig skal køres i min egen baghave, bliver en surrealistisk oplevelse. Jeg bor på Christianshavn, og det kommer til at blive meget tæt på her, tænker jeg.”
Jacob Staehelin, der er redaktør og medejer af Mediano.nu og har cykelpodcasten Souplesse.dk, peger på det store lobbyarbejde fra dansk side som en vigtig faktor:
Annonse
”Jeg synes, at det er super fedt for dansk cykelsport. Men det var jo ikke den store overraskelse, kan man vel godt sige. Der er blevet gjort et enormt lobbyarbejde fra regeringen og alle involveret i projektet i mange, mange år. Helt tilbage til at de fra Herning tog ned til Tour de France for 14-15 år siden. Tour de France-arrangørerne har også kunnet se, at man i Danmark har arrangeret Giro d'Italia og har afholdt et godt VM," siger Jacob Staehelin.
”Samtidig betyder vores ry som værende en cykelnation bare utrolig meget. Det her med, at danskerne cykler hele tiden, vil man gerne lægge sig op af. Men der har altid været denne logistiske udfordring med, at Danmark ligger meget langt fra Frankrig, lige meget, hvor meget man vender og drejer det. Og cykelryttere er ikke meget for, at der skal være lange rejsedage imellem etaperne.”
Hvorfor skal Tour de France overhovedet køres andre streder end i Frankrig?
”Franskmændene er glade for Tour de France, men de ved også godt, at hvis de skal udbygge løbet, så skal man ud og besøge andre lande og skabe opmærksomhed på den måde. Det er efterhånden blevet en fast tradition, at man hvert andet år starter i udlandet. Det hører til sjældenhederne, at Tour de France udelukkende holder sig i Frankrig. Det kan godt være, starten ikke er udenfor landets grænser, men man kommer næsten altid ind i nabolandene på et tidspunkt," lyder det fra Staehelin.
Der kommer til at være tre etaper i Danmark:
1. Etape: København, 13 kilometer.
2. Etape: Roskilde - Nyborg - 180 kilometer, over Storebæltsbroen
Annonse
3. Etape: Vejle - Sønderborg - 170 kilometer.
Men de helt præcise detaljer om ruten er endnu ikke meldt ud:
”Vi ved dog, at det bliver en enkeltstart i København på 13 kilometer, og dér tror jeg, at man kan lave en fed enkeltstart – inde i smukke, gamle København og ind forbi Kongens Nytorv. Jeg er sikker på, at alle tre etaper bliver fede at se, fordi de er forskellige, men hvis jeg skulle vælge én, bliver det den i København. Her får man mere for pengene pga,, det er en enkeltstart, så der kommer mange ryttere forbi dig hele dagen. Den etape bliver spektakulær," siger Staghøj og tilføjer:
”Udover det bliver det selvfølgelig også fantastisk, når feltet kører over Storebæltsbroen, men det er mere en tv-oplevelse, synes jeg.”
Ifølge Staghøj har det været vigtigt at få så mange kommuner med:
"Så er der flere med til at finansiere det. Det er også derfor, at anden etape starter i Roskilde og så over Storebæltsbroen og til Odense, for så har man to store kommuner med der. Der er også en anden årsag til, at man slutter i Sønderborg, det er, fordi det er tæt på en lufthavn dernede, som kan bringe rytterne hurtigt til Frankrig. Så straks de er kommet i mål, skal de til Frankrig.”
Tidligere har et beløb på omkring 80 millioner kroner været meldt ud. Er det alle pengene værd?
”Jeg er ikke en ekspert til at svare på den slags, men umiddelbart vil jeg tænke, at det er ekstremt billigt, men det er bare min forestilling. Hvis man tænker på, at Tour de France er den tredje mest sete sportsbegivenhed i verden, der ligger kun VM og OL foran, og hvis man kan få den for 80-90 millioner kroner, det lyder billigt. Tænk på al den eksponering, man får, det er millioner af mennesker, der kigger med på lille, smukke Danmark," siger Staghøj.
Og så er der den betydning, som arrangementet vil få for dansk cykelsport.
”Jeg tror, at det får en stor betydning på længere sigt – ligesom Bjarne Riis’ Tour-sejr i 1996 fik en stor effekt. Alle danske professionelle cykelryttere, der kom frem 10-20 år efter, sagde jo alle, at de så Bjarne Riis vinde, og så fik de lyst til at køre på cykel," siger Staghøj.
”På kort sigt vil de danske ryttere komme til at have Tour de France i 2021 som et mål, det er noget, som de vil arbejde frem imod.”
Samtidig vil Danmarks højest rangerende cykelhold, Riwal, formentlig håbe på et wild card:
”Der er jo ikke noget Bjarne Riis-hold som i gamle dage eller et Pro Tour-hold i Danmark i øjeblikket, men med Riwal er der kommet et nyt Pro Kontinental-hold, hvilket er næsthøjeste niveau, og der er ingen tvivl om, at de drømmer om at komme med til Touren i 2021. Men der bliver givet færre og færre wild cards," siger Staehelin og fortsætter:
"Det er blevet sådan, at arrangørerne ikke længere fuldstændig kan uddele wild cards, som de har lyst til. Der er kommet et kvalificeringssystem. Men ellers har Tour de France-ledelsen altid givet franske hold et wild card. Og selvfølgelig håber danske hold på, at ledelsen kigger deres vej, men det er meget at satse på.”
”Men vi har en gylden årgang i dansk cykelsport, som også er gode til den tid, og som vil elske at køre Tour de France i Danmark."
Selvom der er længe til, og det kun er gætterier, vil Staghøj mene, at unge Mikkel Bjerg er bedste bud på dansk etapesejr.
"Lad os se, hvor god Bjerg kan blive. Måske er distancen på 13 kilometer for kort til ham, man han kan i hvert fald køre enkeltstart og er dobbelt U23-verdensmester. Hvis han fortsætter med at udvikle sig, så vil jeg godt sige, at han vinder 1. etape i København."