Hvad får man, når man kombinerer Rolex' lillesøster med Red Bull?
Tudor har skabt to nye ure til teamet Alinghi Red Bull Racing. Christian Martinez tog til Barcelona for at overvære urene blive søsat under forberedelserne til kapsejladsen America's Cup.
Foto: PR
’TRIAL OF DESTRUCTION’ kaldte Tudor deres reklamekampagne, som i begyndelsen af 1950’erne skulle gøre kunderne opmærksomme på Tudor-urenes robuste kvalitet. Det schweiziske urmærke, der blev stiftet i 1926 af Hans Wilsdorf, manden bag Rolex, mente det ret bogstaveligt og udsatte deres armbåndsure for lidt af hvert: ’Punished without mercy!’ lød det fx i en avisannonce, der viste Tudors Oyster Prince på håndleddet af en bygningsarbejder, som 30 timer i træk udsatte det sagesløse mekaniske ur for vibrationer af en anden verden med et trykluftsbor.
En anden reklame viste en motorcyklist under motorløbet Monaco International Trophy, der udsatte uret for ’1,000 miles of merciless vibration!’, som ’intet almindeligt selvoptrækkende ur kunne holde til,’ som der stod.
Pointen blev hamret hjem med syvtommersøm, da Tudor i 1952 udstyrede British North Greenland Expedition med 26 ure til brug for medlemmerne af den videnskabelige ekspedition. Urene kunne modstå temperaturer ned til minus 40 grader, stigninger på over 3.000 højdemeter, snestorme, isbjørne, og hvad naturen ellers kastede efter den to år lange ekspedition.
I det hele taget tjente ’Trial of Destruction’ både som markedsføringsgimmick og som en model for forskning og udvikling i den virkelige verden. Der er trods alt grænser for, hvor meget man kan straffe et ur i et laboratorium.