Hvor meget ved Tinder?

Så meget ved Tinder: Journalist fik sendt 800 sider om sig selv og sine hemmeligheder

Hvor hemmelige er de egentlig?

Hvor meget ved Tinder?
Offentliggjort

Enhver Tinder-bruger har ret til at få udleveret de data, som datingappen indsamler om dem. Meget få får gjort brug af retten, men Guardian-journalisten Judith Duportail er en af dem.

Den franske kvinde blev imidlertid noget chokeret over, hvor meget Tinder havde på hende fra de små fire år, som hun har brugt appen. 800 sider modtog hun på sin efterspørgsel.

"Og så meget har Tinder sandsynligvis også på dig, hvis du er en af de 50 millioner brugere," skriver Duportail.

Ud over en udskrift af de i alt 1700 beskeder Judith Duportail har sendt i sin tid på Tinder, har firmaet også gemt en masse intime oplysninger, såsom hendes uddannelse, musiksmag, livretter, hvad hun har liket på Facebook, hvilke billeder, hun har lagt på Instagram (også selv om hun har lukket sin konto), alderen på alle de mænd, hun har været interesseret i, samt hvor hun befandt sig, da hun skrev til hver enkelt af dem.

Tinder skriver selv, at man ikke ”skal forvente, at ens personlige informationer, chats eller andre former for kommunikation forbliver sikret for altid.” Så det har skribenten godt vidst, da hun meldte sig til, hvis hun altså læste det med småt.

Alligevel forbløffes hun over, hvor let det faldt hende at øse ud af informationer om sig selv – blot fordi de fakta, hun deler, ikke er fysiske, men digitale. Det er en kendt mekanisme, der får os til at være mindre påpasselige med vores privatliv digitalt. Først da hun modtager sine data i printet form, går det op for hende, hvor lidt hun har passet på.

”Tanken om, at en (hos Tinder, red.) har læst alle de 800 sider, inden de sendte dem til mig, får mig til at krumme tæer,” skriver hun, mens hun gruer for, at nogen skulle hacke eller videresælge oplysningerne om hende.

Tinder opsamler deres brugeres data, dels for at kunne effektivisere parringen af brugere og dels for at sælge dem til de firmaer, der reklamerer på appen. Det er simpelthen penge værd at vide, om du er til sorte, hvide, asiater, mænd, kvinder eller begge dele, og for øvrigt hvad du har på, læser, drikker og lytter til.

”Forbrugerdata er selve økonomiens brændstof,” som IT-professor Alessandro Acquisti fortæller i artiklen.

LÆS OGSÅ: Er du også træt af at passe på dine fulde venner i byen? Den her app kan være løsningen

LÆS OGSÅ: Den amerikanske flåde vil udstyre ubåde med Xbox-controllere

LÆS OGSÅ: Jeg satte strøm til min hjerne for at præstere bedre - og det gør du også snart