Da Netflix i forrige uge inviterede journalister fra hele verden til en præsentation af deres plan for 2018, stod ét mål klart: Netflix skal blive større, bedre og endnu mere personaliseret for hver af de 109 millioner individuelle profiler, streamingtjenesten i skrivende stund har på verdensplan.
Med til det større fokus på de enkelte brugere hører der også et større fokus på at tilpasse indholdet til lige netop dig - og det gør Netflix ved hjælp af et næsten uendeligt antal forskellige film- og seriekategorier.
Hvis du selv er en vant Netflix-bruger, har du måske allerede selv set dem - for de dukker nemlig op på din startside i takt med, at du ser mere og mere indhold på streamingtjenesten. Det forklarer Mike Hastings, direktør for forbedret indhold hos Netflix, som arbejder med at forbedre brugeroplevelsen på tjenesten gennem netop personlige anbefalinger.
“Vi har en algoritme, der registrerer alt, hvad du ser, og prøver at regne ud, hvad du er tilbøjelig til at se næste gang. Det, vi så gør, er at gå ind bag algoritmerne og sige okay - hvis de her brugere vil se de her film, næste gang de skal se Netflix, hvad kan vi så kalde dem under én samlet kategori?”
Hvis du eksempelvis har set ‘Mission Impossible’ for nylig, kan du derfor på din startside blive præsenteret for filmene ‘Jack Ryan’ og ‘Johnny English’, fordi alle tre film indgår under kategorien ‘Action og adventures med adrenalinrus og ræs mod tiden’. Eller hvis du har set ‘Nanny Diaries’, kan du blive præsenteret for filmene ‘Legally Blonde’ og ‘Philomena’ under kategorien ‘Film baseret på bøger som indeholder stærke, kvindelige hovedroller’.
Da Netflix startede op i 1997, var det dog med en noget mere primitiv brugeroplevelse. Man skulle kigge langt efter kategorier som dem, vi ser i dag, og oplevelsen mindede i høj grad om at stå i den lokale Blockbuster-butik og skulle finde en film ud af de flere tusinde, der stod på hylderne.
Netflix undersøger dog jævnligt deres brugere gennem deres adfærd på siden - og de fandt hurtigt ud af, at de var nødt til at tilpasse indholdet til de enkelte brugere, hvis de skulle fastholde deres interesse.
“Vi lærte for lang tid siden, at hvis du viser nogen en side med en masse film uden nogen kontekst, så bliver de forvirrede og ved ikke, hvorfor de bliver præsenteret for lige netop de her titler. Vi tænkte, at vi var nødt til at give algoritmen noget hjælp og gøre den mere personlig for brugerne,” siger Mike Hastings.
Hastings’ team består af 70 mennesker, herunder 30 såkaldte ‘taggere’, der tæller alt fra tidligere manuskriptforfattere til ansatte i den lokale videoudlejningsbutik. Og hvis du har ledt efter drømmejobbet, kan du nu indstille din søgen. Taggernes arbejde er nemlig at se de serier og film, Netflix udbyder - og som med ethvert andet job bliver de naturligvis lønnet for det.
Det eneste, de skal gøre, er blot at afkrydse et spørgeskema til hver enkelt serie eller film, de har set - herunder hvilken genre filmen tilhører, hvilke aldersgrupper den er passende til og hvad hovedplottet går ud på, samt mere detaljeret information som antallet af voldsscener og hvor serien foregår geografisk. Det giver alt i alt taggerne over 4.000 tags at vælge imellem. Det vigtigste er dog, at de er helt neutrale i de tags, de giver - så selvom de måske ikke bryder sig om karakteren Dev Shah i ‘Master of None’, bør de alligevel markere serien som humoristisk.
De objektive tags fortæller Mike Hastings’ team, præcis hvilke kvaliteter forskellige serier og film har til fælles - og ud fra dét kan de samme indhold blive præsenteret under forskellige kategorier, der taler til netop dig, forklarer Mike Hastings.
“Filmen ‘Contraband’ tagget med ‘hård vold’, og det kan generere både kategorien ‘voldelige action-thrillers’ og kategorien ‘hævnfilm’ baseret på, hvad du tidligere har set. På samme måde har ‘Designated Survivor’ blandt andet fået tagget ‘Washington D.C.’, og efter at have set denne serie kan brugerne blive præsenteret for ‘tv-serier der foregår i Washington D.C.’ såvel som ‘politiske dramaer der foregår i D.C.’”
Algoritmerne og Mike Hastings’ tagger-team har samlet set udarbejdet over 50.000 kategorier, der kan gives som personlige anbefalinger - og de er så specifikke, at de (forhåbentlig) giver brugeren oplevelsen af, at Netflix forstår dem, fortæller Mike Hastings.
“Når folk læner sig tilbage i sofaen og skal slappe af efter en dags arbejde, gider de ikke gå igennem bunkevis af lange beskrivelser. De gider heller ikke krydstjekke med anmeldelser på nettet. De skal bare have en lille smule information, som får dem til at tænke ‘okay, jeg ved, hvad det her er, og jeg kan godt lide den her genre’. Når vi gør det rigtigt, skal brugerne sidde tilbage med følelsen af, at Netflix næsten kender dem bedre, end de selv gør.”
LÆS OGSÅ: 'Mindhunter' får en sæson mere hos Netflix
LÆS OGSÅ: Juventus inviterer Netflix indenfor: Ny dokumentarserie om den italienske storklub
LÆS OGSÅ: Fem fede serier i december – uden jul