Dansk whisky er populært som aldrig før. Men hvordan er det lykkedes de danske producenter at skabe et navn uden en nævneværdig historie?

Danmarks største whiskyproducent, Stauning, lancerede for nylig deres nye whisky Høst, som med lutter lokale råvarer skal hylde den vestjyske natur. Vi besøgte destilleriet lidt uden for Skjern til en snak dansk whiskys himmelflugt.

Dansk whisky er populært som aldrig før. Men hvordan er det lykkedes de danske producenter at skabe et navn uden en nævneværdig historie?
Offentliggjort

I Vestjylland er det ikke just en skik at lade sig begejstre – særligt ikke over egne bedrifter. Men ydmyghedens tætte fuger har svært ved at gemme Lasse Vesterbys og Alex Højrups stolthed, som de står der og råber om kap med Stauning Whiskys destilleringsmaskiner.

Og det er egentlig forståeligt nok. De to whiskymoguler har netop været med til at sende Staunings nye whisky Høst på gaden. Med det noble formål at hylde lokalområdet er alle ingredienser i de karamelfarvede dråber blevet til inden for en radius af 25 kilometer fra destilleriet, der ligger i landsbyen Stauning tæt ved Skjern.

”Jorden, som både malt- og rugkornene er ud af, har en stor betydning for smagen, og derfor kan smagen ikke blive mere lokal, end den er nu,” fortæller Lasse Vesterby, CEO i Stauning, mens han peger på det selvopfundne apparat, der vender gulvmalten automatisk. Det er en af de traditionelle måder at lave whisky på tilsat et moderne element.

Alex Højrup, CEO og marketingdirektør i Stauning, supplerer: