Krydret, mild eller måske en røget af slagsen? Smag er individuelt, men alligevel er der et par fremherskende tendenser, det er værd at spotte i whisky-landskabet lige nu. Euroman har fået sig en snak med en ægte whiskykender, Peter Kjær, indehaver af baren Kruts Karport og aktuel med bogen ”Skotsk whisky – uden farve, uden filter”.
”Der er stor efterspørgsel på whisky lige nu fra Asien, samtidigt med at der er ”hungersnød”, fordi 23 destillerier lukkede i 80’erne og 90’erne. Og de faktorer kan mærkes på priserne nu,” siger Peter Kjær.
Ude på whiskybarerne er der udover den hævede pris også andre tendenser der går igen. Den milde whisky er særligt populær blandt det nye whisky-publikum, og derfor hitter særligt japansk og irsk whisky med deres milde smagsnuancer.
Annonse
”Derudover er amerikansk whisky opadgående, og det kan man også se i USA, hvor små mikro-destillerier lige så stille popper op i whisky-landskabet, så er det blot et spørgsmål om tid, hvornår det når ud til det brede whisky-publikum,” siger Peter Kjær.
Naturlighed, hvor whiskyen er mere ufiltreret og uden farvestoffer, er også en tydelig trend hos forbrugeren. Og det er noget Peter Kjær godt kan forstå:
”Det kan jo godt virke lidt åndssvagt, når man har brugt 12 år på at forfine en whisky, at man så til sidst putter de samme farvestoffer i som i en cola blot for udseendets skyld.
På trods af den stigende efterspørgsel er det lykkedes os og Peter Kjær at finde 14 rigtigt lækre whiskyflasker til priser, der ikke (fuldstændig) flår dig. Desuden kommer de godt omkring i smag og genrer:
SKOTLAND:
Annonse
Glenfiddich 12 års Single Malt (40%)
Smagstoner: Mild, sød, frugtig, krydret og snert af eg