Vin på dåse? Det er ikke så skørt, som det lyder

Fænomenet vokser i USA og kommer snart til en vinhandel nær dig. Læg fordommene og vinoplukkeren i skuffen, og knap en dåse Chardonnay op. En ’kold fra kassen’ har lige fået en konkurrent.

Vin på dåse
Offentliggjort

'Kiss that stuffy wine culture goodbye,’ siger de hos The Infinite Monkey Theorem, et af det stigende antal vinhuse i USA, som hælder vin på dåse. Det udløser fnisen i den konservative vinbranche, men vi kan lige så godt vænne os til at ’knappe en vin’ op: Ifølge analyseinstituttet Nielsen er forbruget af dåsevin steget voldsomt, og selvom det er niche, er formatet i dag en halv milliard kroner værd i USA. Og det er ikke kun amerikanerne, der tager dåsevin med i picnickurven eller sommerhuset: I England steg forbruget af dåsevin sidste år med 125 procent.

”Vin på dåse er et yderst interessant marked, som er kommet for at blive, og det bliver kun større,” siger Frederik Kreutzer, der er produktchef hos danske Suenson Vin.

Suenson Vin fører dåsevin fra Francis Ford Coppola, der sammen med andre etablerede vinhuse som Union Wine Company for længst har set potentialet i emballagen. Ifølge Kreutzer er fordelen ikke kun, at en dåse er nem at transportere. I modsætning til glas beskytter vinen også mod sollys:

”Og det vil i disse coronatider også være en fordel for de forbrugere, som foretrækker, at så få hænder som muligt har haft berøring med deres vin under et restaurantbesøg,” siger han.