Et snit med rene 12-taller, et studierelevant job, frivilligt arbejde med afrikanske børn og et gennemført maraton burde ligne opskriften til at være drømmekandidaten på et dansk arbejdsmarked, der i den grad efterspørger veluddannede og ambitiøse, unge mennesker.
Men det er ikke nok længere, for sådan ser størstedelen af kandidaternes CV ud, når virksomhederne skal ansætte nyt personale, hvis man spørger brandingekspert Anthony Aconis.
”Jeg kan tørre røv i Cand. merc. ‘er med 12-taller. CBS spytter dem ud på samlebånd. Og det er næsten det mest kedelige, jeg kan forestille mig. Folk kigger mere på deres Linkedin-profil end på deres egen person, og alt handler om hvordan CV’et ser ud. Det hele er blevet for poleret, siger Anthony Aconis, der er ejer og direktør af reklamebureauet Fireball og har skrevet flere bøger om markedsføring og branding.
Annonse
Anthony Aconis er selv uddannet fra CBS, hvor han også underviser i dag, så han har ingen interesse i at nedgøre det københavnske handelsuniversitet, men han undrer sig over, de mange polerede CV’er, som man, ifølge ham, modtager i de fleste brancher i øjeblikket.
Når de på hans eget reklamebureau slår nye stillinger op, har han svært ved at adskille ansøgningerne fra hinanden. Kandidaterne er simpelthen for ens, fordi det lader til at de har fulgt den samme formel i målet om at blive drømmekandidaten.
”Jeg mangler noget personlighed. Det er jo fint, at deres CV er perfekt, og at de har 12-taller og studierelevante job. Men når selv deres fritidsaktiviteter med maraton og frivilligt arbejde ligner hinanden, begynder man hurtigt at lede efter personen bag. Hvis man skubber CV’et til side, hvem er du så?”, siger Anthony Aconis og fortsætter:
”Billeder fra fester og gymnasietiden er stort set udryddet på de flestes sociale medie-profiler, men det er lige før, at bræk- og snavebilleder ville give pluspoint, det viser i hvert fald, at man har noget personlighed.”
De mange ens kandidater er, ifølge Anthony Aconis, et resultat af et arbejdsmarked, hvis grundlæggende mekanismer har ændret sig meget de seneste år.
Hvor det tidligere ikke var unormalt at arbejde 20-30 år eller et helt arbejdsliv det samme sted, skifer vi i dag job meget oftere. Og flere af de største danske virksomheder bruger flere penge på at uddanne folk og fastholde dem end på at rekruttere nye.
Annonse
”I dag vil vi gerne have flere forskellige jobs, og gerne på samme tid. Vi shopper rundt i brancher, genuddanner os og mobiliteten og fleksibiliteten i arbejdsmarkedet er steget ret voldsomt,” fortæller Anthony Aconis.
Denne lyst til at opleve noget nyt og udfordre sig selv har skabt en stærk kultur med freelancere og iværksættere selv i de mere traditionelle virksomheder, hvilket har gjort, at det tidligere så homogene arbejdsmarked er eksploderet i mange forskellige fraktioner. Der er mange nye måder man kan sammensætte sin hverdag på. Man kan fx arbejde på deltid, halvtid, på tidsbegrænsede projekter og have flere jobs samtidigt.
Det er 13 år siden Anthony Aconis etablerede sit reklamebureau, der har kunder som Alka, Toms og PFA Pension.
Denne udvikling har skabt en øget konkurrence på arbejdsmarkedet, hvor der især er kamp om de gode jobs.
”Tidligere var det de arbejdsløse, som søgte nyopslåede stillinger, men i dag søger alle jobbet, og alle er i princippet mulige kandidater,” siger Anthony Aconis.
Samtidigt med at konkurrencen er øget, er vi også blevet flere mennesker på arbejdsmarkedet, og flere stillinger bliver digitaliseret. Derfor er jagten på drømmejobbet og drømmekandidaten intensiveret. Det samme er forståelsen for at ramme rigtigt rent CV-mæssigt.
”Det er jo rigtig interessant, at vores fokus på at præstere i et fragmenteret og konkurrencestærkt arbejdsmarked er højere end nogensinde. At alle er enormt opmærksomme på, hvad det kræver, synes jeg er en god ting,” mener Anthony Aconis.
Annonse
Men samtidigt vil Anthony Aconis ikke ansætte personer, der passer på en formel.
”For mig er det vigtigste personen, jeg skal arbejde sammen med. Og om der er noget passion, drive og intellektualitet.”
Her kommer personlig branding på de sociale medier ind i spillet. De er den oplagte mulighed for at tilføje ens samlede profil noget individualitet og fortælle en historie om sig selv.
Ligegyldigt hvor aktiv man har lyst til at være på de sociale medier, at det vigtigt at have gjort sig nogle tanker om, hvordan man bruger dem og fremstiller sig selv. For når Anthony Aconis og flere andre arbejdsgivere modtager en ansøgning, er det første de gør at google personen og scanne alle dennes profiler på de sociale medier.
Udover at fortælle sin historie, kan den personlige branding også bruges til at fremstå som specialist indenfor et specifikt felt.
”De mest ekstreme viser deres passion for en fritidsinteresse eller branche, og deres konsistens giver point i længeden. Mange virksomheder vil have energi, engagement og ansatte, som kan skabe noget, og leder i høj grad efter specialister, og derfor holder de øje med potentielle influensers, der kan blive medskabere af deres brand, da forbrugerne i høj grad lytter til disse, ” forklarer Anthony Aconis.
Selvom de sociale medier er de arbejdssøgendes mulighed for at skille sig ud, sker der ofte det samme som med CV’erne, at alle kommer til at ligne hinanden. Her er det, ifølge Anthony Aconis, vigtigt at man ikke blot gør som alle andre eller bare er på de sociale medier, fordi det er ’det nye’.
”Der er mange pæne drenge og piger på de sociale medier, som går i det rigtige tøj, spiser den korrekte mad og rejser til flotte destinationer. Men jeg kunne ikke være mere ligeglad. Jeg leder efter noget med kant, substans og skævhed.”
Udover at det kan være svært nok at finde sit eget udtryk i et ocean af sociale profiler skal generationerne, der allerede er på arbejdsmarkedet, virkelig skærpe sig, hvis de skal kunne følge med den yngre generation, som er vokset op med de digitale medier.
”For børn og teenagere er de sociale medier ikke et værktøj, der skal visualisere hvem de er. Det er, hvem de er. Identitetsskabelsen i teenageårene er blevet digitaliseret, det er måden, børn og unge styrer deres sociale medier, som i høj grad skaber deres identitet,” fortæller Anthony Aconis.
Brandingeksperten har netop været med i en større undersøgelse af danskeres digitale forbrug, hvor man blandt andet fandt børn ned til otte års-alderen, der har tre Instagram-profiler, og teenagere, der kun har 10 billeder på deres profil, fordi det er de 10 billeder, som fortæller den bedste historie om dem.
”Det bliver meget interessant, skræmmende og vildt når de, der er født i 00’erne kommer på arbejdsmarkedet.”
Til hjælp og inspiration giver Anthony Aconis her sine bedste råd til, hvordan man skaber en succesfuld personlig branding gennem de sociale medier.
Bestem historien
”Før man går i gang med at bruge de sociale medier aktivt, bør man beslutte sig for, hvilken historie man vil fortælle. Om man vil være hipster-dreng fra Vesterbro, super ambitiøs karriekvinde eller naturelsker er sådan set underordnet. Det vigtige er, at man har udtænkt sit narrativ.”
Fortæl historien personligt
”Herefter skal man finde ind til kernen af sin personlighed, og hvad det er man kan bidrage med til verden. Det gælder om at finde sin egen originale og personlige krog på sin fortælling, så den kan blive mere interessant, engagerende og delevenlig. Hvorfor skal jeg netop følge dig, frem for alle de andre?”
Beslut engagementsniveau
”Inden man går helt i gang, er det vigtigt at tage en beslutning om, hvilket engagementsniveau man vil have. Der er ikke nogen tvivl om, at konsistens betaler sig, og dem som vil noget social medie-mæssigt bliver til noget, fordi de bliver ved og ved. Men det er også helt ok, at have 5 billeder.”
Vær så ægte som muligt
”Jeg tror, at det allervigtigste er at være så ægte og så meget sig selv som muligt. Det er i sidste ende det, som de sociale medier har skabt, at man køber ind hos en person i stedet for en virksomhed. Vi ved, at det meste er poleret og konstrueret, derfor giver det point hos mig, hvis man viser noget af sig selv.”
Undgå knæk mellem din profil og virkeligheden
”Jeg har prøvet at sidde til jobsamtaler, hvor jeg slet ikke kunne genkende den ansøgende ud fra det jeg havde set på de sociale medier. Hvis du figurerer som den vilde party-type, men i virkeligheden er introvert, bliver det gennemskuet lige med det samme. Og det må ikke ske.”
Lær af de bedste
”De, som har allerflest følgere på de sociale medier bruger dem som taletør og kommunikerer bare for at kommunikere. Jeg ved godt, at de tit har nogle gode historier og mange begivenheder i deres liv, de kan dele ud af, men man kan lære af deres ægthed og upolerethed. Det kan godt være, at jeg lyder som en naiv teenagepige, men jeg er ret sikker på, at hvis jeg mødte David Beckham i virkeligheden, ville han være nogenlunde som han fremstår på sine sociale medier.”
Du kan godt gå efter en bestemt branche, men husk det personlige
”Hvis man vil bruge de sociale medier til at ramme en bestemt branche eller sågar virksomhed, er det selvfølgelig godt at være klar over, hvad de og deres målgruppe efterspørger, men det er vigtigt, at der stadig er et spændingsfelt mellem det, og det man gerne vil fortælle. I personlig branding skal man sikre sig ikke at have et for stort fokus på ’branding’, men i stedet er ret stift fokus på ’personlig’.”
Husk gennemslagskraften
”Ligesom al anden markedsføring er gennemslagskraften det afgørende for, om man får et job eller bliver en succes. Og den kommer aldrig igennem det polerede og konstruerede, det kommer igennem det kantede, ægte, begavede og overraskende. Jeg har oplevet, at folk printer deres ansøgninger i lyserødt papir eller smider glimmer i konvolutten for at skabe lidt opmærksomhed. Jeg vil nok ikke rådgive folk til at gøre det samme, det skal helst være på et mere relevant niveau.”