Dårlig YouTube-anmeldelse var lige ved at spolere alt for dansk startup: ”Vi gik virkelig i panik”
De to grundlæggere af den danske virksomhed Birdie oplevede for nylig, hvor meget magt internettets konger – youtuberne – egentlig har. Vi har ringet den ene af dem op.
Foto: PR Stifterne af Birdie: Hans Høite Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen
Hej Hans, start lige en gang med at fortælle mig, hvad det er for en dims, den der Birdie?
”Birdie er en indeklimamåler, som ligner en kanariefugl. Grunden til, at den ligner sådan en, er, fordi man i gamle dage brugte kanariefugle i kulminerne, fordi de er ekstremt sensitive over for giftig luft. Så når luften blev dårlig i minerne, besvimede kanariefuglene, og så var man klar over, at den var gal, og man skulle se at komme ud.
Det har vi oversat til et designprodukt, som kan bruges i hjemmet og på kontoret. Når luften i rummet bliver dårlig, dør fuglen og hænger med hovedet nedad, indtil man åbner et vindue og genopretter luftkvaliteten.”
Annonse
Hvordan fungerer den, sådan rent teknisk?
”Den er udstyret med en CO2-censor i bedste schweiziske kvalitet, som har en grænseværdi på 1.000 ppm CO2. Efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger er det der, hvor vores produktivitet begynder at dale, man får let hovedpine, ubehag og begynder at udvikle astma og allergier. ”Desværre” er mange nye bygninger så godt isoleret, at der ikke slipper noget luft hverken ind eller ud. Når man kombinerer det med, at vi bruger omkring 90 procent af vores liv indendørs, er det et meget stort universelt problem over alt i den vestlige verden.”
Ja, og det går jo også meget godt med salget af de her Birdies, ikke sandt?
”Jo, det gør det. Vi har lige rundet 25.000 salg på verdensplan, vi har solgt dem i 70 forskellige lande og har efterhånden vundet et væld af forskellige design- og innovationspriser.
Det er min fornemmelse, at folk synes, den har noget underholdende i sig, og at den interagerer godt med brugeren. Mange af vores kunder giver deres Birdie et navn og får på den måde en personlig relation til den. Den bliver ligesom et kæledyr for dem, den skal bare kun fodres med frisk luft.”
Er det noget med, at I var med i ’Løvens Hule’, dengang I lancerede?
Annonse
”Det var vi, men vi blev faktisk klippet ud af programmet. Vi fik nogle tilbud, men valgte at takke nej, da de ikke levede op til vores forventninger. Vi ved stadig ikke, hvorfor det ikke kom med, for vi synes selv, det var ret godt tv. Vi havde endda levende fugle med inde i studiet.”
Måske var der nogle fornærmede løver?
”Måske.”
Nå, men det var jo en helt anden historie, vi skulle høre om. Fortæl!
”Ja, i torsdags begynder jeg pludselig at få en masse beskeder fra folk, der skriver: ’Wouw, I er på Linus’. Jeg forstod slet ikke, hvad de fablede om, men fandt ret hurtigt ud af, at Linus er en gigantisk tech-youtuber med 16 millioner abonnenter. Han havde udgivet en video ved navn ’I bought every tech ad i saw for a month’, hvori der så var en anmeldelse af vores Birdie.
Inden vi overhovedet får set den, havde min partner og jeg gejlet hinanden helt vildt op, vi smækker derfor videoen på en storskærm inde på vores kontor og samler alle medarbejdere. Men så falder bolden fuldstændig til jorden. Linus og hans kollega kan simpelthen ikke finde ud af at bruge produktet.
Der er et vægophæng, som antænder den, men han får ikke monteret det, så fuglen vil bare ikke dø, uanset hvad de gør. Til sidst kaster de bogstaveligt talt produktet væk og konkluderer, at det er noget lort. Og vi tænker jo: ’Det sker bare ikke det her’.
Annonse
Det begynder at sprede sig udover vores sociale platforme, folk begynder at betvivle funktionaliteten, og det går helt amok. Vi gik virkelig i panik.”
Hvad gjorde I så?
”Da vi lige fik samlet os, begyndte vi at kigge lidt mere konstruktivt på det og overveje, hvad vi kunne stille op. Jeg skrev en kommentar på videoen og forsøgte at forklare ham, hvad han havde gjort galt.
Dagen efter svarede han så på kommentaren og skrev, at de ville fjerne klippet fra videoen og lave en ny anmeldelse hurtigst muligt. Så på den måde endte det hele rigtig godt.”
Hvad tager man med fra sådan en oplevelse, hvor man hænger ude over klippekanten?
”Når vi kigger tilbage på forløbet, står det klart for os, at man aldrig må give op, selv når det ser allermest sort ud. Selvom Linus bogstaveligt talt kastede vores produkt på porten, formåede vi at bryde gennem hans 16-millioner-subscribers tunge lydmur og overtale ham til at give Birdie en ekstra chance.
Vi gik gennem noget lignende, da et amerikansk firma med milliardomsætning truede os med søgsmål og tvang os til at skifte navn i 2023 (først hed firmaet Canairi, red.). Her så det også rigtig sort ud, og vi følte, at vi var ved at miste det brand, vi havde opbygget. Men efter lidt kreativ brainstorm lancerede vi en kampagne, hvor man kunne vinde en all-inclusive rejse til De Kanariske Øer, hvis man fandt på vores nye navn. Det resulterede i en kæmpe lovestorm med sympati for vores situation samt et nyt og endnu bedre navn.
Så ja, det kan jo nok siges så kort som det gode gamle motto: Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.