Inden Jeremy Salomon begyndte i gymnasiet, blev han inviteret med til en gymnasiefest, der blev afholdt på en af tidens hotteste klubber, X-Ray i Boltens Gård i København.
”Det står stadig helt tydeligt for mig. Det var ærefrygtindgydende at være på en klub. Der var dansere på podier. Der var DJ’s. Pigerne var begyndt at få bryster. Jeg sugede det hele ind,” siger Jeremy, der skulle komme til at bruge de næste 20 år i nattelivet.
Fra starten stod det ham dog klart, at han ikke bare ville i byen for at forbruge festen. Han ville være en af dem, der skabte den.
Annonse
”Så længe jeg kan huske, har min passion været at skabe oplevelser for andre. Men også for mig selv. Jeg har ofte haft ideer til events, jeg vildt gerne selv ville opleve, men som ingen andre arrangerede. Så måtte jeg jo selv gøre det,” siger Jeremy Salomon, der efter at have fået det første stroboskopbelyste smugkig på klubmiljøet, var ivrig efter at lære dets mekanik tilbundsgående at kende.
Snart begyndte han at arbejde som afrydder på X-Ray, og som 15-årig arrangerede han sin første fest på klubben for sine skolekammerater fra Zahles Gymnasium.
Det blev begyndelsen på Jeremy Salomons lange karriere i natklubbranchen, der blandt andet har bestået i et bartenderjob på jetset-restauranten Konrad, stillinger som general manager på natklubberne Tabu og NASA, og en en sidegesjæft med at booke borde for VIP’er på en anden klub, der heller ikke eksisterer længere, nemlig Sunday.
Selv om der var fuldt booket, skulle Jeremy nok skaffe dig det bord, du drømte om, hvis du havde den rette relation til ham. Og det var der en del, der havde, og det er der fortfarende en del, der har.
Når nattelivet er sjovest, bringer det mange forskellige mennesker fra mange forskellige fag- og indkomstgrupper sammen, samtidig med at alkohol og substanser hjælper til at løsne de tungebånd, der ellers kan være lidt stive på vores breddegrader.
Så længe folk ikke er helt væk på sprut, piller eller pulver, kan barer og natklubber være en fantastisk kontaktflade, hvis man har let ved at tale med folk.
Annonse
Og det har Jeremy, der igennem sine år i branchen har opbygget et netværk af kontakter, der, mener han, sandsynligvis er stærkere end nogen andre danskeres.
”Man kan have flere eller færre følgere på sociale medier, man kan have flere eller færre kontakter i telefonbogen. Men det er ikke afgørende for kvaliteten i dit netværk. Det afgørende er, hvad du kan opnå igennem det. Vil du ud at spise på Nomas pop op-restaurant i Mexico? Vil du møde Justin Bieber, næste gang han giver koncert i Danmark? Vil du til Champions League-finale? Så er det mig, der kan få det til at ske.”
”Jeg er en opringning væk fra næsten alting,” siger Jeremy Salomon, der ikke ved det helt præcist, men anslår, at han har 20-25.000 numre i sin telefonbog. På Facebook har han omtrent 5000 venner, men kun fordi han hver uge sletter kontakter, der er blevet overflødige.
Om et par måneder åbner han sin egen cocktailbar i Dronningens Tværgade i København i kompagniskab med sin tidligere chef fra X-Ray og Tabu, Kim Thurmann, og barkongen Adam Falbert. En bar, der, som Jeremy siger, skal være ”på en gang hjemlig og excentrisk, som en privatfest hos en kunstner i Los Angeles. Et sted, hvor du kan ryge i køkkenet og danse på gulvet uden at bekymre dig om, om du har fået de mest limited sneakers eller de højeste stiletter på”.
De tre indehaveres samlede netværk taget i betragtning kommer der næppe til at være indledende problemer med at få fyldt baren.
Men faktisk er det ikke først og fremmest i baren, at Jeremy planlægger at drage nytte af sine forbindelser. Han har nemlig også et andet, storstilet projekt på trapperne: appen Carte Blanche, der tilbyder brugerne alle de tjenester, som hans netværk kan levere. ”If you can dream it, we can deliver it,” lover appens slogan.
”Er I en flok veninder på ferie i Amsterdam, der gerne vil ud at spise, kan vi fortælle dig, hvilken restaurant, der er den smarteste lige for tiden – og skaffe dig et bord. Men det kan også være mere specifikt."
Annonse
"Du vil gerne til BAFTA-uddeling, Victoria Secrets-show, have gode pladser til en Lakers-kamp eller til koncert med Rolling Stones. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan, for at få det til at ske. Og hvis jeg ikke kan få det til at ske, så er der nok ikke andre, der kan,” siger Jeremy Salomon, der tilbyder sin tjeneste internationalt i kraft af lokale mellemmænd, der lige som han selv har netværket i orden i deres territorium.
”Jeg kender stort set alle dem, der er som mig, rundt om i verden,” siger Jeremy, der kalder sit nye projekt for en Uber-lignende platform, hvor han har erstattet chaufførerne med et netværk af fixere, som han har opbygget ved at rejse, arbejde med natklubber og lave events.
Således har han folk i blandt andet Dubai, Las Vegas, Paris og Ibiza, der hjælper med at få tingene til at ske. De får en andel af den kommission, som brugerne kommer til at betale for tjenesterne – der kan rangere fra den bedste pris på de smarteste hoteller over guides og bookinger til de mest toneangivende klubber og restauranter til adgang til nærmest uopnåelige oplevelser. Som Jeremy siger:
”Kender man de rette mennesker, kan der næsten altid trylles.”
Men hvis nu appen bliver en bragende succes, kommer du så ikke til at save grenen over, du selv sidder på. Du kan jo ikke love dem alle sammen plads på Noma?
”Nej, der er jo kun så mange borde på Noma, som der er. Vi kan ikke garantere dig dét. Men vi kan altid love dig en ekstra god oplevelse. Hvis ikke du kommer på Noma, så kommer du måske på Geranium eller Kadeau,” siger Jeremy Salomon og fortsætter:
”Og hvis efterspørgslen stiger på vores tjenester, så regulerer det sig selv, fuldstændig efter markedsmekanismer. Hvis alle vil have bord på Noma, så stiger prisen også. Og så vil mange også blive filtreret fra. Det er jo ikke alle, der vil lægge for eksempel 200-300 dollars bare for at få et bord der.”
Jeremys netværk bygger på tillid. Hvis en given restaurantchef skal give hans kunder en særligt god behandling, kræver det naturligvis, at de omvendt opfører sig ordentligt.
”Hvis jeg for mange gange får klager over, at de gæster, jeg har anbefalet, ikke har pli, ikke lægger drikkepenge eller har ansigtstatoveringer, så går det jo ud over mit forhold til mine kontakter,” siger han.
Derfor kan man kun tilmelde sig appen, hvis man er inviteret. Ved lanceringen vil Jeremy personligt invitere 400 mennesker. Enkelte af disse vil så få lov at invitere, måske, 20 kontakter. Og nogle af disse vil så få lov at invitere yderligere 20. Og så videre.
Undervejs vil Jeremy holde øje med disse personers fremtoning på sociale medier for at have hånd i hanke med hvilke mennesker, der bliver lukket ind i kundekredsen.
”Det er ikke min intention at afvise folk, bare for at gøre os interessante. Men vi er heller ikke en app til hele befolkningen. Vi henvender os til folk, der interesserer sig for oplevelser. For kultur, mad, rejser. Og som er villige til at betale for dem.”
Jeremy Salomon: Sådan skaber du et godt netværk
1. Start på gulvet
”Det er ikke på direktionsgangen, du får et bredt netværk. Hvis du er taxachauffør, tjener, bartender på et hotel eller står i garderoben har du berøring med mange flere forskellige mennesker. Det er et kort vindue, men det er personligt. Det er særligt godt at stå i døren på en klub, for så vil alle gerne holde sig gode venner med dig. Det kan godt være, at det er overfladiske bekendtskaber, men måske er dine bekendte en dag blevet advokater, og så kan de være gode at kende.”
2. Udnyt dine passioner
”Jeg har aldrig gået direkte i struben på folk i en forsamling, fordi jeg havde brug for at lære dem at kende, det bliver alt for direkte, det vækker ikke folks tillid. Til gengæld kan jeg godt lide at løbe og cykle, og herigennem har jeg mødt rigtig mange mennesker, der deler min passion. Der er mange, der siger, at man skal gå på jagt, hvis man vil styrke sit netværk, men jeg kunne aldrig skyde et dyr. Der er jeg nødt til at være tro over for mig selv. Og der er også rigtig mange betydningsfulde mennesker, der cykler.”
3. Vær aldrig bange for at bede om en tjeneste
”Der er mange, særligt kvinder af en eller anden grund, der er bange for at bede nogen om en tjeneste. De vil ikke trænge sig på. Men de færreste har noget imod at blive bedt om en tjeneste. Det får folk til at føle sig relevante. Og så er der jo det, at du altid får tjenesten tilbage igen. Det kan godt være, der er gået 15 år i mellemtiden, men det kan altid betale sig at gøre nogen en tjeneste.”
4. Rejs
”Dit netværk bliver rigtig stærkt, når du også har kontakter i udlandet. Jeg har selv haft den fordel, at min mor var fransk, og min morfar amerikansk, så jeg har været omgivet af masser af sprog, og det giver selvfølgelig en fordel. Men det er ikke en nødvendighed at være god til sprog. Klikker man med en person, så klikker man. Til gengæld er det vigtigt at være lydhør over for de kulturelle forskelle. Franskmændene har en særligt høflig omgangsform, når man kommer ind i en forretning, svenskerne er meget korrekte, og i Rusland drikker man ikke uden at foreslå en skål, det er asocialt at drikke alene. Jeg har aldrig været bange for at spørge lokalbefolkningen, hvad jeg gjorde galt, hvis jeg mærkede, at stemningen blev underlig.”
5. Vær synlig på sociale medier
”Plej dine sociale medier, så du fremstår interessant, men ikke blæret. Ellers kan det godt støde mod janteloven. Hvis nogen inviterer mig med på en luksusrejse i et privatfly, lægger jeg ikke billeder op derfra. Til gengæld får jeg mange positive kommentarer, hvis jeg lægger min deltagelse i New York City Marathon op. Det synes folk er spændende og relevant.”
6. Facebook har givet os alle verdens bedste netværk
”Alle tjekker deres beskeder på sociale medier. Selv Lars Løkke skal nok svare dig en dag, hvis du stiller det relevante spørgsmål. Hvis du vil i kontakt med nogen, du ikke kender, så skal du vide, hvad du vil, og gøre det ordentligt. Folk skal varmes lidt op. Så henvend dig høfligt, og referér til noget, som vedkommende har sagt eller gjort. Lad omvendt være med at virke belærende, hvis du henvender dig til en autoritet på et område. Hvis du går på en event-uddannelse og prøver at fortælle mig, hvordan man skal lave events, så er du gal på den.”
7. Telefonen er stadig bedst
”Netop fordi vi med de sociale medier har fået en nem måde at holde vores netværk ved lige, så er der noget ekstra personligt i at ringe op. Hvis man skal have noget til at ske, så er det stadig den bedste kanal. Men husk: Du skal være høflig, men uden at overdrive det. Du skal også komme til sagen og ikke hyggesnakke i 20 minutter, hvis vi ikke er venner.”
8. Sælg ikke ud af dit netværk
”Nogle sælger deres kontakter. Der er for eksempel nogle, der tager imod betaling for at sende mails ud fra deres mailadresse. Men hvis jeg mod betaling sender mails ud om for eksempel en ny Electrolux-vaskemaskine, så åbner folk ikke mine mails næste gang. Jeg har en høj klikrate på mine mails, fordi jeg altid har værnet om min integritet. Og fordi jeg ikke sender mails ud i tide og utide, men kun, når jeg har noget at byde på: et arrangement, en ny fest, eller en ny bar.”