Malou Media

22-årige Martin er succesfuld iværksætter på Grønland: “Væksten er helt vild her lige nu”

På Grønland opdagede Martin Nordlund et hidtil overset iværksætter-paradis, og på få år har han opbygget et reklamebureau og er blevet medejer i Grønlands første rejseportal.

Malou Media
Offentliggjort

Det er de færreste, der er særligt produktive, når reklamerne kører over biograflærredet. Nogle zoner ud. Andre besvarer forsømte e-mails eller sætter al fokus ind på popcorn-bægeret. Men for 22-årige Martin Nordlund blev en biograftur på Grønland i 2014 begyndelsen på et iværksættereventyr, der senere skulle føre til en millionindkomst.

“I biografen kørte der nogle lokale reklamer, og jeg var ikke særligt imponeret over dem. Det var bare sådan nogle stilbilleder, der kørte i 20 sekunder ad gangen. Det fik mig til at tænke, at dét kunne jeg gøre bedre.”

Martin Nordlund havde egentlig et job. I forbindelse med sit sabbatår var han rejst til Grønland, hvor hans bedsteforældre bor. Han tænkte, at han kunne kombinere besøget hos dem med et job som postbud, så han kunne spare nogle penge sammen, inden han året efter skulle i værnepligt hos Livgarden og senere uddanne sig til jagerpilot. Men biografturen fik ham på andre tanker.

“De fleste oplever lidt af et antiklimaks efter gymnasiet. Du har lige haft tre gymnasieår med masser af udvikling, lektier og arrangementer, og pludselig bliver man mødt af en meget rutinepræget hverdag. Der var mange hos postvæsenet, der var glade for deres job, men jeg kunne bare mærke, at det ikke var mig. Og så var det ret koldt at omdele post i 10 minusgrader.”

Derfor begyndte Martin Nordlund at undersøge markedet for reklamebureauer i Grønland - og fandt hurtigt ud af, at der var en hidtil overset mulighed.

“Jeg begyndte at snakke med folk og kunne mærke, at der generelt var stor efterspørgsel på lokale reklamebureauer. Grønlænderne kan selvfølgelig sagtens gøre brug af de danske bureauer, men de kan også godt lide at arbejde lokalt og danne en relation med dem, de arbejder sammen med.”

“Jeg endte med ikke at have nogen penge”

I november 2014, kort tid efter biografturen, stiftede Martin Nordlund sammen med sin bror Mark derfor Malou Media - et fuldservice-reklamebureau, der som det første firma i landet tilbød kunder hele reklame-pakken med alt fra sociale medier til videoer. Især video havde han en del erfaring med - både fra at have haft mediefag i gymnasiet og fra sin tidligere interesse for at lave en række populære Youtube-videoer, der guidede andre brugere til, hvordan de kunne redigere optagelser af computerspillet ‘Call of Duty’.

Som mange andre danske, spirende iværksættere var Martin Nordlund inspireret af iværksætter-ikonet Casper Blom, der allerede som 12-årig startede succesen Billigegolfbolde.dk. Under et foredrag på Grønland i november 2014 - kort tid før Malou Medias opstart - opfordrede han kommende iværksættere til at arbejde gratis i begyndelsen for at opbygge erfaring og få referencer, som de kunne vise til potentielle kunder. Martin Nordlund tog Casper Bloms råd til sig, og på kort tid fik det sat skub i forretningen.

“Vi fik allerede de første betalende kunder i december 2014, men vi havde en meget beskeden omsætning på 30.000 kroner. Det var ikke noget, man kunne leve af, og vi reinvesterede hver eneste krone til at købe nyt og endnu bedre udstyr som kameraer. Jeg havde en meget lille opsparing, som jeg havde optjent gennem mine to måneder som postbud, men jeg lavede en masse personlige udlæg og endte med nærmest ikke at have nogen penge.”

På trods af den beskedne indkomst lykkedes det dog for Martin Nordlund at få det hele til at køre rundt - og det skyldtes til dels, at han boede hos sin familie på Grønland og derfor ikke havde nogen faste udgifter.

I løbet af 2015 blev han så fanget af forretningen, at han fik udskudt sin værnepligt til 2016 - og på Grønland begyndte virksomheden at tage fart og blev hyret af alt fra den grønlandske pendant til DONG til Grønlandsbanken. I dag har Martin Nordlund mellem to og seks ansatte under sig alt efter, hvad tid på året det er - og succesen tillægger han firmaets unikke position på det Grønlandske marked.

“Selvom Grønland ikke er særligt stort, er væksten her lige nu helt vild, og der er ikke særligt stor interesse udefra. Der er mange, der flytter hertil fra Danmark på grund af deres jobs, men så flytter de også tilbage igen. Vi er blevet her i en lang periode og har opbygget høj tillid og service, og det har gjort, at vi har arbejdet med rigtig mange store virksomheder. Jeg føler ikke, at nogen gør det ligesom os - og det er dét, der gør os til nogle attraktive samarbejdspartnere.”

“Set i bakspejlet var det måske ikke den bedste idé”

Den 22-årige iværksætter er dog ikke kommet let til sin succes. De første måneder arbejdede han 12 timer om dagen, og da han blev indkaldt til den både psykisk og fysisk enormt krævende værnepligt i Livgarden i Danmark, kørte han Malou Media ved siden af som et fuldtidsjob.

“Set i bakspejlet var det måske ikke den bedste idé, men jeg klarede det, selvom det var lidt umenneskeligt. Jeg havde en arbejdsuge i Livgarden på omkring 60-70 timer, og jeg måtte ikke bruge min telefon under tjenestetid. Lige så snart vi havde en fem minutters pause - og det var fem minutter sharp - sprintede jeg ind på mit sovekammer og besvarede mails i fire minutter og tredive sekunder og sprintede tilbage igen, og jeg brugte hele aftenen på at svare på de resterende mails og køre videre med vores projekter.”

Alligevel kom Martin Nordlund ud på den anden side af den otte måneder lange værnepligt med den bedste karakter og et fortsat succesfuldt firma. Den sejr tillægger han kampen for sin oprindelig drøm om at komme i Jægerkorpset - for selvom han med tiden fandt ud af, at han i stedet ville fokusere på Malou Media, lærte det ham vigtigheden af at have den korrekte mentale indstilling.

“Succes med din virksomhed kommer ikke bare af hårdt arbejde med dit projekt, men med dig selv. For at have en chance for at komme ind i Jægerkorpset trænede jeg hårdt hver eneste dag. Jeg måtte konstant holde motivationen oppe og reflektere over fremtiden,” siger han og forklarer, at man er nødt til at have samme ambition og motivation, hvis man vil have succes med en iværksætter-virksomhed.

“Jeg ser meget op til Steve Jobs, og han sagde, at for at kunne komme igennem udfordringer, så er det vigtigt, at man laver noget, man elsker. Jeg elsker virkelig mit job og det, jeg laver. Jeg arbejder ofte hellere end at se en film, fordi jeg synes, det er så spændende. Man skal aldrig gøre det for pengenes skyld. Man skal gøre det, fordi man er så passioneret omkring det, at man ikke kan lade være.”

Den jyske identitet på Grønland

Selvom Malou Media er Martin Nordlunds hovedfokus, har han også fundet tid til en række andre projekter. Blandt andet er han sammen med en række øvrige familiemedlemmer blevet medejer i Grønlands første rejseportal Guide to Greenland, som samler alt fra hoteller og fly til ekskursioner på Grønland, og alt i alt har hans indkomst nu samlet set ramt syv cifre.

Alligevel beskriver Martin Nordlund sig selv som minimalist, der på trods af en ganske udmærket løn for en 22-årig spiser rugbrød med makrel til aftensmad - og det er en tilgang til livet, han har adopteret fra det grønlandske samfund.

“I Grønland er der lidt mere en jysk identitet end smarte københavner-typer. Der bor så få mennesker her, at man hele tiden løber ind i de samme mennesker. Du kan støde på din chef til spinning-timen, og man er altid på de samme caféer. Det gør, at det ikke er særligt attraktivt at købe en dyr bil eller et Rolex-ur, for hvem skal du vise det til? Jeg har købt et hus til et par millioner, men jeg hungrer ikke efter dyre ting som nogle andre. Jeg går op i, at jeg ser velklædt ud, men jeg køber sjældent nyt tøj. Min mentalitet og tilgang til penge passer ret godt til Grønland.”

På Grønland fandt Martin Nordlund et relativt uberørt iværksætter-paradis. Men han indrømmer også, at det er ikke er alle, der er bygget til at bo relativt isoleret - og af samme grund trådte hans bror allerede i 2015 ud af Malou Media for at flytte tilbage til Nørrebro.

“Man flytter jo til en ø. Ikke alle kan klare det. Der sker ikke så meget her, og derfor skal du selv få tingene til at ske. Bare sådan noget med at finde dates er utroligt nemt i Danmark, men meget sværere her. Man skal være god til at trives med sig selv. Hvis man ligesom jeg trives med at arbejde og træne uden eksterne forstyrrelser, så giver Grønland virkelig en helt unik chance.”

Alligevel kan Martin Nordlund til tider godt savne hjemlandet.

“Jeg ofrer nogle ting i mit liv, mens jeg er her. Jeg snakker med mine venner på daglig basis, men det er meget sjældent, at jeg ser dem. I København sker der hele tiden noget, og der er et utal af muligheder. For mig skaber det et enormt fokus, at jeg ikke laver andet end at arbejde og træne. Men det kan være hårdt at bo her, og det er også derfor, at mange tilflyttere flytter hjem igen.”

På trods af succesen i Grønland er planen derfor også, at han fremover skal tilbringe mere tid i Danmark - og på lang sigt at kunne gå tidligt på pension.

“Det lyder måske dovent. Men jeg vil gerne skabe så mange passive investeringer som muligt, der bare kan passe sig selv. På den måde behøver jeg ikke at bekymre mig om en fast indkomst, mens jeg kan begynde at holde foredrag for og coache iværksættere. Jeg vil gerne give 100% af min tid til, hvad jeg kan og vil gøre for andre.”

LÆS OGSÅ: Facebooks HR-chef: Dette spørgsmål gav mig mit job

LÆS OGSÅ: 26-årige Christian Jantzen er Danmarks yngste VC-investor

LÆS OGSÅ: Brødre vil digitalisere kunstmarkedet med ny app: “Vi ville skabe noget, som kunne ramme vores egen generation”