Er knitrende madpakkepapir, telefonsnak og en brokkende chef soundtracket til din arbejdsdag, er der plads til forbedring.
Euroman.dk har spurgt fire mænd fra hver deres branche, hvad de sætter på, når de tegner kollektioner, laver regnskab, driver restaurant, skriver en bog eller laver værker til en stor udstilling.
Lad dig inspirere her.
Annonse
Silas Adler, kreativ direktør og chefdesigner i modefirmaet Soulland
Foto: Frederik Lentz Andersen
”Jeg lytter både til musik og taleradio, når jeg arbejder – afhængigt af hvad jeg lige sidder med.”
”For tiden hører jeg en podcast med en dj, der hedder Tim Sweeney fra New York. Han har kørt et radioprogram, der hedder ’Beats in Space’, hver tirsdag de sidste 14 år, tror jeg. Her inviterer han forskellige djs ind. De snakker lidt i starten og slutningen, men ellers er det en times koncentreret musik. Det er alt fra Nu-disco til techno og house, og tit er det også blandet sammen med nogle forskellige rare grooves og sådan noget nørdevinyl-musik, som han (værten, red.) finder. Det er godt at arbejde til, fordi der sjældent er en dominerende vokal, så der er ikke nogen, der snakker ind i øret på mig, mens jeg sidder og skriver mails for eksempel.”
”Til kreativt arbejde - for eksempel når jeg designer kollektioner - hører jeg ofte taleradio. Lige nu hører jeg ret meget en webradio-station fra New York, der hedder Know Wave. Der er rigtig mange gode programmer. Nogle af dem er en blanding mellem taleradio og musik. 'Gully Type' hører jeg rigtig meget. Programmet veksler mellem hård, hård Øst London-grime og nogle knægte, som jeg vil skyde til at være i start-20’erne, der sidder og lukker lort ud og småsnakker. Det er musik med mega meget energi og lidt aggression, så det er perfekt, hvis jeg arbejder sent og har brug for et eller andet, hvor der virkelig er go i.”
”Tjek også programmet Blackout Boyz ud. Det er nogle knægte fra New York, der sidder og snakker om hip hop-beats, og hvilken rapper der har tjent hvad for nogle penge. De snakker meget slang, og halvdelen af tiden kan man ikke forstå, hvad de siger, men det er derfor, det er fedt.”
Annonse
”Jeg hører også meget Radio24syv. Jeg arbejder rimelig meget, så tiden til at fordybe mig i forskellige ting er lidt sparsom. Og så er det meget rart, at jeg får noget information ud af det, jeg kører ind i knolden. Jeg kan godt lide deres nyhedsflader, Martin Kongstads madanmelder-program ('Bernaise er Dyrenes Konge', red.) og 'Millionærklubben.'”
Rasmus Kofoed, restaurantchef og medejer af Kadeau, Eldorado og Pony-restauranterne
”Noget af det, jeg hører allermest, er ’Vi sidder bare her’ med Jørgen Leth, Michael Simpson og Frithjof Toksvig. Det kan jeg høre hele tiden, på alle tider af døgnet. Både når jeg sidder foran min computer og laver noget mere krævende administration og regnskaber, eller når jeg arbejder på koncepter. Nogle gange lytter jeg til ordene og Jørgen Leths stemme, der er helt karakteristisk nasal og på en eller anden måde ret forførende. Andre gange fortoner musik og ord sig og bliver til et lidt messende lydbillede i baggrunden.”
”Det er ikke lykkes mig at blive træt af det endnu.”
”Resten af tiden hører jeg Jacob Gurevitsch. Det er ham, der har lavet den beroligende musik til de danske ambulancer. Hans nye plade ’Lovers in Paris’ (debuten, red.) er sådan noget easy nice listening, der er godt at arbejde til. I alt hører jeg nok musik 10 procent af en arbejdsdag.”
Morten Brask, forfatter
”Ofte starter jeg dagen med at høre min playliste ’Mozart in the morning’ på Spotify. Jeg elsker Mozart, han er helt umulig ikke at elske. Musikken giver lys i sjælen og giver en god grundstemning, når jeg skal i gang med arbejdet. Forsøg har også vist, at rotter har lettere ved at finde vej gennem en labyrint, hvis de har hørt en Mozart-symfoni lige inden. Har man hørt Mozart, er der skruet op for hjernevindingerne."
Annonse
”Når jeg sidder på kontoret og arbejder på en bog, passer jeg meget på med, hvad jeg hører. Der skal meget lidt til, for at jeg bliver påvirket. Når jeg skriver, er jeg inde i en form for tranceagtig tilstand. Det, jeg sidder og skriver, ser jeg decideret for mig. Hører jeg musik imens, kan det gå ind og påvirke mig. Hører jeg voldsom musik, er der tendens til, at det kan afspejle sig direkte i en scene.”
”Det fandt jeg ud af, da jeg skrev et kapitel til romanen ’William Sidis perfekte liv’, samtidig med at jeg hørte soundtracket til ’King Arthur’ – den med Mads Mikkelsen. Jeg sad og skrev på en scene, hvor hovedpersonen bliver arresteret under en voldsom demonstration i Boston, hvor folk går amok, og politiet skyder en i mængden. Jeg sad og blev mere og mere opstemt, mens jeg hørte musikken, der er enorm svulstig med alt, hvad der kan være at strygere og trommer. Det er lyden af krig. Det er nemmere at skrive om blod, der flyder, og folk, der falder om, når musikken passer til.”
”Skal jeg skrive en mere følsom scene, er jeg nødt til at skifte over til noget mere stille eller lyrisk. Typisk hører jeg noget som Arvo Pärt (estisk komponist, red.). Med musik kan jeg nærmest stemme sindet i en bestemt retning og på den måde bruge det kreativt.”
HuskMitNavn, tegner og billedkunstner
”Når jeg skal finde på ideer til værker, hører jeg oftest musik. Som for de fleste andre mennesker døde udviklingen i min musiksmag omkring 27 årsalderen - samme alder som mange musikere stiller træskoene. Så jeg lytter mest til Manchester-rock fra sidst i 80’erne til start-90’erne.”
”Men det meste af tiden hører jeg taleradio. Det er godt at farvelægge tegninger og male malerier til. Jeg lytter for eksempel til dokumentarprogrammer på P1 og Radio24syv, This American Life, Third Ear med flere.”
”At arbejde som billedkunstner i et værksted er i lange perioder et ensomt arbejde – det tager lang tid at producere værker til en udstilling. Her hjælper taleradio, hvor man bliver klogere på verden uden for værkstedet, lidt på følelsen af isolation. Så er jeg i selskab med noget mere end blot mine egne fodtrin og frokost-smasken.”
”Som alle andre bruger jeg desværre alt for meget tid på at skrive mails og lave andet administrativt arbejde. Det fortrækker jeg at gøre i stilhed, så jeg kan koncentrere mig og få det hurtigt overstået. Resten af tiden prøver jeg at fylde ud med net-radio, der handler om alt muligt og helst ikke så meget om kunst. Det er vigtigt at udvide sin horisont.”