Det var en fejl at fjerne de nøgne damer fra Playboy.
Derfor vender den bare hud tilbage i mandemagasinets marts- og aprilnummer, meddeler selskabets kreative direktør Cooper Hefner, der er søn af Playboy-grundlægger og ejer Hugh Hefner, på Twitter.
”Når du har en virksomhed, hvor stifteren var ansvarlig for at kickstarte den seksuelle revolution, og du tager en del af dens DNA ud ved at fjerne nøgenhed, får det mange, inklusive mig, til at sidde og tænke – hvad fanden har de gang i?” siger han til Business Insider.
Annonse
Forsiden på marts- og apriludgaven af Playboy Magazine.
Dermed gør de nøgne damer comeback i Playboy blot et år efter beslutningen om, at magasinet ikke længere skulle indeholde nøgenhed. Men siden har Cooper Hefner sat sig i chefstolen, og nu bruger han sin nyvundne magt til at føre Playboy tilbage til det udtryk, der gjorde magasinet berømt – og berygtet – i 50’erne og 60’erne.
Siden velmagtsdagene er Playboys oplag faldet støt fra 7.2 millioner solgte eksemplarer, da det toppede i 1972, til 820.000 i 2015 ifølge CNBC.
Euromans chefredaktør Kristoffer Zøllner tror ikke, at beslutningen om at genindføre nøgenhed i magasinet vil kunne vende den negative udvikling for Playboy.
"Det var meget i tråd med tidsånden, da Playboy valgte at fjerne nøgenhed fra magasinet sidste år. I Euroman begyndte vi omtrent samtidig at klæde kvinderne i magasinet mere på og fokusere mere på deres historier, og hvad de havde at sige – og mindre på at de skulle være unge, smukke og have store bryster. Jeg tror, at det er meget svært at sælge et printmagasin på nøgenhed i dag, fordi man kan få det hele gratis på nettet," siger han.
Det var anderledes i 50'erne og 60'erne, hvor Playboy førte an i den seksuelle revolution ved at være det første magasin, der viste helt nøgne kvinder. Da magasinet viste Marilyn Monroe nøgen i den første udgave i 1953, blev det betragtet som stærkt kontroversielt.
Annonse
"Dengang, hvor nøgenhed var meget mere tabubelagt end i dag, var Playboy et magasin, mænd havde liggende hjemme under sengen og læste i smug. Men allerede i 70'erne fik Playboy konkurrence fra hårdere pornografi fra magasiner som fx Hustler og på tv, og dermed mistede de deres monopol på nøgenhed," siger Kristoffer Zøllner.
"Men man skal huske, at Playboy er meget mere end bare et magasin. Det er et kæmpe brand med Playboy Mansion, tv-kanaler og et stort onlineunivers, så de skal nok klare sig, selv om jeg tvivler på, at printmagasinet har en fremtid på længere sigt," siger han.
I forbindelse med annonceringen har Playboy lanceret en kampagne med hashtagget #NakedIsNormal for at markere, at nøgenheden gør comeback i magasinet. På Twitter har Playboy bl.a. delt en række berømte kunstværker med nøgne mennesker som motiv, der er blevet iklædt hvide t-shirts, for at gøre grin med magasinets egen – og nu forhenværende – 'no-nudity'-politik.