For bare fem år siden var der ikke mange penge i at lægge videoer op på YouTube. Men der var en mulighed for at blive opdaget af de rigtige mennesker og få fans og følgere.
I dag kan det være en kæmpemæssig pengemaskine, og de, der lever af deres YouTube-kanaler, kan med rette kalde sig forretningsfolk. De højst betalte YouTubere tjener millioner af kroner og har uanseelige mængder af fans og følgere, og Forbes' Magazine har samlet en liste over de YouTube-stjerner, der har tjent flest millioner i det snart forgangne 2016.
Tilsammen har YouTube-stjernerne tjent 488,5 millioner kroner i 2016. Det er en stigning på 23 procent mere end stjernernes samlede indtjening sidste år.
Videoerne ligner for nogen måske mest af alt en kombination af tilfældigheder og tåbeligheder, men ikke desto mindre, så er der tale om en gylden forretning, der kan blive et springbræt udi videre berømmelse og videre karriere.
Men hvad er så opskriften på succes, kunne man fristes til at spørge. Det er mildest talt svært at sige. Der er ikke ligefrem noget mønster at ane ud fra listens YouTubere, der rummer alt fra nørdede bagere, konspiratorisk morgen-tv, selvlærte rappere, gaming-kommentatorer og en LGBT-videodagbog.
Fælles for dem alle er dog, at deres YouTube-succes har dannet fundamentet for en solid karriere i underholdningsbranchen i det hele. Blandt andet kan flere af dem også kalde sig forfattere, mens andre har optrådt i ’The Tonight Show’ og er blevet Netflix-signede.
I Danmark har YouTuberne fået deres helt eget awardshow, hvor de hylder hinanden og branchen. ’Guldtuben’ hedder prisuddelingen. Til Forbes’ giver YouTube-stjernen Tyler Oakley sit bud på, hvorfor kanalerne på videotjenesten er blevet så populære: ”YouTube er et sted for folk over hele verden, der får dem til at føle sig mindre alene.”
Forbes’ liste viser YouTube-personlighedernes lønninger før skat og andre afgifter, og de har indsamlet data fra Nielsen, IMDB, interviews med agenter, advokater, business-insiders og YouTuberne selv.
Man fristes til at tænke, at flow-tv og diverse streamingtjenester godt kan begynde at ryste en anelse i bukserne, når man læser nærmere om stjernernes lønninger og popularitet.
1. PewDiePie, 104 millioner kroner
Den højst betalte YouTube-stjerne PewDiePieMed det borgerlige navn Felix Arvid Ulf Kjellberg har flere end 49,5 millioner følgere. Han er fra vores naboland Sverige, og så spiller han computer spil foran kameraet, mens han kommenterer på dem og tager forskellige udfordringer op, såsom at lade være med at grine. Desuden har han skrevet bogen ’This Book Loves You’, der har solgt flere end 112.000 eksemplarer.
For nylig proklamerede han, at han ville lukke sin kanal i protest mod YouTube, når han rammer 50 millioner følgere. Han er blandt andet sur over, at videotjenesten efter hans mening fremmer clickbait.
2. Roman Atwood 55,5 millioner kroner
Roman Atwood laver forskellige stunts, pranks og videodagbøger, og efterhånden har han så mange følgere, at han har hevet nogle af de helt store sponsorer hjem, for eksempel toiletpapirsfirmaet Scott.
3. Lilly Singh 52 millioner kroner
Lilly Singh er født i Canada og kalder sig både komiker, rapper og danser. Hun laver blandt andet sketches og trækker ofte på sit Punjabi-ophav i sine optagelser. Eksempelvis i denne video, hvor hun taler om, hvordan hendes barndom fuckede hende op.
I sommer var hun inviteret til at sidde til bords med Jimmy Fallon i The Tonight Show, hvilket jo må være det uofficielle blåstempel af ens karriere som underholder.
4. Smosh, 48,5 millioner kroner
Duoen bag Smosh består af Anthony Padilla og Ian Hecox. De må siges at være pionerer på YouTube-området, eftersom de åbnede deres kanal allerede tilbage i 2005.
I dag har de hele syv kanaler med store sponsorer bag. Smosh laver sketches og giver guides. Eksempelvis på, hvordan du bliver den perfekte hacker, og hvordan alle hipstere ser ud. Og så har de lavet en parodi på Masterchef.
5. Tyler Oakley og Rosanna Pansino, 41,4 millioner kroner hver
Tyler Oakley er LGBT-aktivist og tog hul på sin karriere med dagbogsagtige videooptagelser, hvor han delte sine oplevelser med og tanker om at være homoseksuel.
Til Forbes siger han, at YouTube er ”en mikrofon for marginaliserede stemmer”. I 2015 skrev han bogen ’Binge’ med personlige essays, hvorefter han skrev under med Ellen DeGeneres’ produktionsselskab. ’Binge’ røg sågar på New York Times’ bestsellerliste.
Tyler Oakley deler femtepladsen med Rosanna Pansino, der også har tjent 41,4 millioner kroner på at lave et nørdet bageprogram med navnet ’Nerdy Nummies’.
I optagelserne har hun blandt andet lavet molekylære macarons og en dødsstjerne-kage. Hun begyndte sin YouTube-karriere med et kamera til 500 kroner, og som Tyler Oakley er hun også sprunget ud som forfatter til kogebog, der har solgt over 120.000 eksemplarer.
6. Markiplier 38 millioner
Mark Fischbach står bag YouTube-kanalen ’Markiplier’, og han præsterede at kratte 15,7 millioner følgere til sig i løbet af lidt mere end et år. Den 27-årige amerikaners niche er, at han spiller computerspil, mens han kommenterer på dem for sine følgere.
”YouTube har givet mig frihed til at være, hvem jeg vil være og lave det, jeg har lyst til at lave,” siger Fischbach til Forbes.
7. Germán Garmendia, 38 millioner
Chilenske Germán Garmendia er Latinamerikas største YouTube-hit under navnene HolaSoyGerman og JuegaGerman. Han går for at være både komiker og musiker, og han har over 48 millioner følgere og tre forskellige kanaler, men hvis ikke man er kyndig udi spansk, vil hans videoer nok forekomme som ren volapyk.
Som flere af de andre YouTube-personligheder har Germán Garmendia også skrevet en bog med titlen ’#Chupaelperro’. Og så har han lagt stemme til figuren Julian i den spanske version af ’Ice Age: Collision Course’.
8. Miranda Sings og Rhett and Link, 34,5 millioner kroner hver
Colleen Ballinger havde stor succes med at lave videooptagelser af sit alterego Miranda Sing. Så stor succes, at hun i 2015 lavede et standup-show ud af, der hedder Self-Help, som også blev til en Netflix-serie.
Duoen Rhett and Link deler ottendepladsen med Ballinger. Rhett James McLaughlin og Charles Lincoln "Link" Neal III agerer værter på deres eget morgentalkshow ’Good Mythical Morning’, og her har de haft gæster som Amy Schumer. De har efterhånden været aktive på YouTube 15 år.
LÆS OGSÅ: YouTube-stjerne vil lukke sin kanal
LÆS OGSÅ: Årets ti mest likede billeder på Instagram er postet af de samme to mennesker
LÆS OGSÅ: Her er de 10 største filmflops i 2016
Se, hvad vi ellers skriver om: YouTube, Penge, Business og Sociale medier