”Willer var helt klart den første, store hiphop-entreprenør herhjemme"

Carsten Willer er muligvis det vigtigste navn i dansk hiphops historie. Men få ved, hvem han i virkeligheden er. Willer var en del af det graffiti-crew, der først malede en hel togvogn, og han lavede den første hiphop-plade herhjemme. Og så var det ham, der åbnede dørene til det forjættede land, så unge hvide danskere kunne producere for de største rappere i USA. Men på toppen af karrieren kollapsede alting med beskyldninger om snyd for millioner, og i mere end 20 år har Willer forholdt sig tavs. Nu står han frem i et møde med Euromans Emil Norsker.

Carsten Willer
Offentliggjort

Los Angeles, 1992.

Inden Carsten Willer og hans makker Henrik Milling skal ind til mødet, bliver de kropsvisiteret. De to hærdebrede bodyguards fra Samoa går grundigt til værks. Vagterne nærer ingen varme følelser for hvide mennesker, og hvis ikke Willer og Milling havde en personlig invitation, ville de to danskere blive mere end bare klappet på lommerne.

Det er en varm dag. Carsten Willer og Henrik Milling er netop ankommet til LA, og de ønsker ikke at være noget andet sted på jorden. Det er her, i storbyen i Californien, at det hele sker. Hiphop fra USA’s vestkyst er eksploderet i popularitet, og nu står de foran døren ind til pladeselskabet Ruthless Records, som er centrum for det hele og er ejet af rapperen Eazy-E og manageren Jerry Heller. Det er herfra, at plader sprøjter ud spækket med bandeord og historier om babes, vold, narko og kriminalitet. Selskabet tjener 10 millioner dollar om måneden.

Willer og Milling er mildest talt et par eksotiske fugle i dette miljø. De kunne lige så godt være landet fra månen. Men med deres bølgende basgange og tunge beats, som er mere funky end det, amerikanske producere kan levere, har de skabt sig et ry, som er nået helt om på den anden side af kloden.