Jørgen Leth i Euroman
Stort portræt af Jørgen Leth: "Jeg må afskrive flere timer om dagen på grund af depression. Men jeg lever med det"
Han er forfatter, filmmand, livsnyder, skandalemager, evig tvivler og kender af sild. Jørgen Leth er stemmen i dit liv, og i en sen alder har den gamle avantgardekunstner fået et folkeligt gennembrud, der kommer bag på de fleste. Ikke mindst ham selv. Jonas Langvad Nilsson tog på tur med det nysgerrige menneske og lærte en ting eller to om zombier og sexual mileage.
Foto: Rasmus Weng Karlsen
Det drillede allerede fra starten, da Jørgen Leth ville vise et klip fra ’Udenrigskorrespondenten’. Det er en eksperimenterende film fra 1983 om en ung journalist, der befinder sig i Haiti i en stemning af forvirring og skriveblokering uden nogen egentlig fremadskridende handling.
Men da Leth trykkede start, skete der ikke noget. Filmen ville ikke gå i gang. Det søde hotelpersonale gjorde, hvad de kunne, men filmfremviseren har åbenbart en dårlig aften. Nu er Jørgen Leth gået videre i sit foredrag.
Han fortæller om arbejdet på filmen ’Det erotiske menneske’, som blev til på baggrund af rejser i São Paulo, Rio de Janeiro, Dakar, Manila og andre byer. Men i skyndingen har han fået en forkert version af cd’en med. I stedet for ’Det erotiske menneske’ begynder en flere minutter lang trailer for en anden film, kollegaen og vennen Lars von Triers ’Melancholia’ om Jordens snarlige undergang. Jørgen Leth står tålmodigt og venter i den varme sal, mens traileren spiller færdigt.
Omsider går ’Det erotiske menneske’ i gang, men der er noget galt. Billedet af en frodig kvinde ombord på en båd i Amazonas står knivskarpt på det hvide lærred. Men lyden følger ikke med.