Det er et af de tilfælde, hvor klicheen om en drengedrøm, der går i opfyldelse, ikke er helt ved siden af.
For det er næsten for godt til at være sandt.
Vi taler selvfølgelig om det faktum, at du kan hive din gamle, falmede Sampdoria-trøje over hovedet – og stadig være smart. Eller en udebanetrøje fra Real Madrid anno 1998, hvis det skulle være mere din stil.
Annonse
Jo mere obskur, desto mere moderigtig er din fodboldtrøje. Det viser streetstylefotos af stilbevidste publikummer fra denne sæsons europæiske modeuger tydeligt.
Tjek for eksempel dette fra Milano, hvor bæreren stolt fremviser en gammel Roma-trøje. Efter vores bedste overbevisning har han selv syet den om og indsat de blomstrede segmenter. Dét er fankærlighed.
Eller dette her fra modeugen i London, hvor fotografen har fanget en spektakulær fransk fantrøje.
Eller hvad med dette her fra modeugen i Paris, hvor den unge kvinde er iført en antik sag fra Røde Stjerne Beograd.
Alt, der smager østligt er moderne i disse år. Det er først og fremmest den feterede Gosha Rubchinskiy, der har ansvaret for det, og den coolness ville Adidas gerne have del i, så de lavede først på året en kollektion i samarbejde med den russiske designer. På brystet står der, karakteristisk for designerens ironiske stil: fodbold.
Også herhjemme har nogle af de toneangivende streetwearmærker denne sæson satset stort på fodboldæstetikken. Wood Wood har for eksempel både lavet en holdtrøje med 90’er-inspireret grafik og et halstørklæde, der er som skabt til efterårets forblæste tribuner.
Annonse
Og Le Fix lancerede i foråret en kollektion i samarbejde med det nostalgiske mærke Umbro, der i mange år var lig med britisk fodbold, som blandt andet er blevet udødeliggjort af Gallagher-brødrenes forkærlighed for fodboldtrøjer, og som i disse år nyder kultstatus blandt designere.
Allerede i 2012 lavede britiske Palace Skateboards et samarbejde med samme mærke. Her er for eksempel en trøje, der har mange ligheder med de Manchester City-trøjer, som Oasis-drengene bar i 1990'erne.
Den engelske forfatter Neal Heard, der har skrevet bogen A Lover’s Guide To Football Shirts, mener ikke, at skatermærket fik ideen ud af det blå, men at designerne hos Palace lod sig inspirere af nogle unge i miljøet, der pludselig begyndte at gå i fodboldtrøjer: ”Det er den største ting, der sker med fodboldtrøjen lige nu. Seriøst, forestil dig bare for et par år siden at se en skater med en fodboldtrøje på. Det skete bare ikke, men så, lige som med alle andre gode subkulturelle bevægelser, tog de unge skatere dem til sig og gjorde det til deres egen ting,” har Heard sagt til Highsnobiety. Efterhånden har Palace Skateboards gjort fodboldæstetikken til en fast del af sit udtryk, ikke mindst i det flerårige samarbejde med Adidas. Her er en trøje fra i år.
Man skulle måske tro, at fodboldtrøjen primært var en europæisk ting. Amerikanerne har ligesom så mange sportsgrene at tage af, og det er velkendt, hvor tæt sammenknyttet NFL-, NHL- og NBA-tøj og streetwearkulturen er. Men flere mærker har forsøgt sig med fodboldtrøjer inspireret af Den gamle verden, måske fordi det virker sofistikeret. Måske bare fordi det er fremmet og derfor sværere at afkode end en White Sox-kasket eller en Raiders-jakke. For eksempel Supreme, der flere gange har forsøgt sig.
Og Stüssy har også været der med denne trøje, der leger med det amerikanske landsholds emblem, og som var en del af mærkets 35 års jubilæumskollektion.
Flere amerikanske rappere og stilikoner har også demonstreret deres forkærlighed for europæisk fodbold. Både Tyler, The Creator og Drake har poseret i Juventus-trøjer i løbet af de seneste år.