Christopher Bastin: ”Her har jeg fået den bedste pizza nogensinde”
Christopher Bastin er kreativ direktør i det svenske tøjmærke Gant, der blev grundlagt i 1949 af Bernard Gantmacher i New Haven, Connecticut. I år runder Gant et skarpt hjørne, når der skal hele 75 lys i fødselsdagslagkagen, og til lejligheden har man skabt en kollektion med det bedste fra arkiverne. Vi har talt med Bastin om tidlige minder med Gant, kunsten at opbygge et arkiv og forskellen på Japan og USA.
”Jeg er fra en ø, Lidingø, der ligger lige uden for Stockholm, hvor jeg voksede op med en masse folk omkring mig, der gik i Gant. Men det var ikke rigtig på min radar.
Jeg gik op i grunge, lyttede til Nirvana og havde hår ned til min bagdel, og når jeg gik forbi Gant-butikken i Stureplan i Stockholm, tænkte jeg ’wow, hvor er det dyrt, det tøj. Hvem køber dog det?’
Annonse
Senere, da jeg fik arbejde i butikken Solo Store og begyndte at nørde amerikansk denim og modehistorie, lagde jeg for alvor mærke til Gant, fordi jeg hurtigt fandt ud af, at der var mere til den amerikanske fortælling end bare Levi’s, Lee og Wrangler.”
Og så endte du med at få job hos Gant?
”Selvom jeg ikke var klassisk designuddannet, opfordrede en veninde mig til at søge stillingen som skjortedesigner hos dem, da den blev slået op.
Frem til min jobsamtale besøgte jeg butikken i Stockholm og nørdede Gant så meget, jeg overhovedet kunne, at jeg formentlig vidste mere om mærkets historie end de folk, der interviewede mig. Jeg fik jobbet, og så gik jeg i gang med at købe op.”
Der fandtes ikke et arkiv dengang?
”Fra min tid i Solo Store havde jeg allerede bygget en samling op af americana, fra jeans til uldskjorter til en masse army-tøj, og nu kom Gant så for alvor på radaren.
Annonse
Min CEO gav mig en blankocheck til at opkøbe gamle Gant-styles, som vi kunne bruge i vores designproces og som referencer, så jeg brugte tre år på at rejse verden rundt og besøge samlere og butikker. Jeg begyndte at tage til Japan og mere intensivt til USA, og pludselig åbnede hele verden sig for os.
I dag tror jeg, vi har omkring 3.000 stykker Gant-tøj i vores egen samling. Det skræmmende er, at jeg nu kan finde skjorter, som jeg selv har designet for 20 år siden.”
Hvordan opbygger man en samling?
”Før 1980 var Gant kun et amerikansk brand, så det meste fra før den tid skulle jeg til USA for at købe. eBay og Etsy ændrede en del, fordi jeg så kunne finde det online.
Jeg begyndte at købe Gant-fleecejakker og fandt ud af, at rigtig mange befandt sig i Ukraine, for det var der, alle rester blev solgt til, efter man havde solgt det på hjemmemarkederne. Det er samme historie med Levi’s og Mexico, hvor rigtig meget blev sendt til.”
Man hører altid, at Japan er et fremragende sted at købe vintage.
”Tokyo er meget kurateret og meget dyrt.”
Annonse
Men hvem laver preppy bedst, USA eller Japan?
”USA, uden tvivl. Man kan ikke se bort fra, at amerikansk sportswear og preppy blev skabt i USA. Men i forhold til landets størrelse, er det Japan. Og uanset hvad de gør, er det det bedste i verden.
Den bedste pizza og den bedste burger, jeg nogensinde har fået, har jeg fået i Tokyo. Den bedste shopping har været i Tokyo.”
Hvad er det vigtigste, man kan spørge om i en designproces?
”Uanset om man er en stor eller en lille virksomhed har man en tendens til at fokusere på meget små detaljer og have uendelige diskussioner om kollektionsplanlægninger, og hvad ved jeg.
Der er det vigtigt at stoppe op og sige: ’Øjeblik! Hvad vil forbrugeren tænke? Vil nogen gå op i det her? Nej, fint, lad os komme videre.’
Mit job består af ikke at mene alt muligt om, hvad Gant er, men blot at ære mærket og historien og lade det være så relevant, som det overhovedet kan, så alle forelsker sig bare en lille smule i det.”
Gant 75 år
”Ingen går jo rigtigt op i, om Gant har 75 års-jubilæum. Whatever. For os er det en milepæl, for forbrugeren er det ligegyldigt. Men det er en god lejlighed for os til at fortælle gode historier om brandet og trække nogle produkter frem i lyset, som vi har i arkivet,” fortæller svenske Christopher Bastin. Gant har i forbindelse med jubilæet skabt en kollektion med kraftig inspiration fra arkivet, og kun opdateret silhuetter og detaljer meget lidt. Der er både skjorter, læderjakker, striktrøjer og sweatshirts i kollektionen, der kommer i butikkerne dette efterår.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.