Designsamarbejder: "Køb med omtanke, for bras er der nok af derude på bøjlerne"

Collabs – samarbejde mellem tøjmærker – har længe været et redskab, som high end-mærkerne bruger for at nå bredere ud til kunderne, og som de mindre og yngre mærker bruger til at få et skub ind i branchen.

Designsamarbejder er blevet en hverdagsting
Offentliggjort

Mange modehuse er gået med på trenden om at samarbejde på tværs modeverdenen – de såkaldte collabs – for at skabe opmærksomhed omkring de to mærker, der samarbejder. Hypen af collab-produkterne kan blive så eksplosiv, at produkterne bliver gensolgt til helt forrykte priser i flere år efter lanceringen. Brandsene kan også gennem samarbejde nå ud til helt nye kundegrupper, som ikke før havde kendskab til eller interesse for brandet. Men der er også en risiko for, at et eller begge brands kan miste troværdighed blandt sine faste kundeskare.

Efter små 150 år som velhavernes foretrukne leverandør i rejseartikler ansatte Louis Vuitton i 1997 den amerikanske designer Marc Jacobs som kreativ chef. Formålet var at videreudvikle det hæderkronede franske lædervarehus til at blive et modehus på niveau med Dior og Yves Saint Laurent. Da Louis Vuitton i efteråret 2000 præsenterede deres ready to wear-kollektion for foråret 2001 i Paris, præsenterede Marc Jacobs også et samarbejde med den omdiskuterede kunster og designer Stephen Sprouse.