Du bliver måske ikke lige så flot som Roger Federer, men det er tæt på: Palmes lancerer ny kollektion

Vi samler op på ugen, der er gået i modeverdenen, og fortæller de vigtigste nyheder.

Du bliver måske ikke lige så flot som Roger Federer, men det er tæt på: Palmes lancerer ny kollektion
Offentliggjort

Nyt til velklædte ketchersvingere

”Da jeg skulle købe udstyr til mit nye liv som engageret amatørtennisspiller, begyndte jeg at kigge på, hvad der var af muligheder på tøjfronten. (…) Men der var intet, som jeg kunne identificere mig med, og hvor jeg kunne genkende de ting, som jeg selv kan lide, i. Tennis er liret, det er en stilet sport. En æstetisk guldmine. Jeg fik lyst til at arbejde med den på en anden måde, end der er set før.”

Sådan lød det fra Nikolaj Hansson, manden bag det fremadstormende tøjbrand Palmes Tennis Society, da vi sidste år talte med ham om hans fascination af tennissport og alt, der omgiver den.

Palmes123.jpg

På små to år har han med Palmes Tennis Society skabt en distinkt æstetik, der tager sit udgangspunkt i tennis og kulturen omkring sporten, men som også rækker væsentligt ud over det.

Det har tidligere kollektioner vist, og anderledes er det ikke med forår/sommer-kollektionen for 2023, hvis første drop blev tilgængeligt i går. Kollektionen bygger nemlig videre på det eksisterende univers med nutidigt herretøj, der både kan bæres på og uden for banen: grafiske T-shirts, sweatshirts, striktrøjer, kasketter, slidstærke lynlåsjakker, workwear-bukser og en trenchcoat i et vandafvisende materiale af bomuld og nylon.

Kollektionen indeholder også et dobbeltradet uldjakkesæt, der har referencer til de klassiske jakker, som dommerne har på ved fx Wimbledon, men fortolket i et mere afslappet snit. Samt en strikvest, der er inspireret af ikoniske spillere som Jean Borotra, Henri Cochet og Jacques Brugnon, der gjorde sig bemærket op gennem 1920'erne og 1930'erne på alverdens græsbaner.

Kollektionen kan købes her.

enkel-main.jpg

Det enkle er tilbage – juhuuu

Danmark er blevet et flot tøjmærke rigere, og det skal vi være glade for. Enkel er navnet, og det er med god grund. Kvinden bag brandet, Melissa Bech, har nemlig sat sit nyeste projekt i søen for at hylde tidløshed, godt håndværk og design, der er funderet i skandinavisk designkultur.

Vi beskrev det for et par uger således:

”Brandets første kollektion favner bredt fra elegante tracksuits, halfzips, kviltede jakker og brede herrebukser til denim, rullekraver i strik og en læderjakke – i neutrale farver, der indbyder til alsidighed og til at være fundamentet i en god garderobe, hvorfra der kan bygges på.

Men det simple designudtryk sætter også krav til, hvordan det er lavet, for der er ikke noget at gemme sig bag.

Og det virker rent faktisk ikke til at gøre dem noget hos Enkel og kvinden bag, Melissa Bech, der tidligere har arbejdet for Norse Projects og er medstifter af Blanche – tværtimod.

Fokus er på at finde de bedste materialer, fx bliver hver metervarers livscyklus sat under lup, så man ved, hvad man egentlig arbejder med.

Og undskyld, men vi kan ikke dy os: Det er Enkel(t) og godt.”

Det har været længe undervejs, men på tirsdag kan Enkel så endelig lancere. Du kan se mere her.