Euromans moderedaktør, Kenneth Pihl Nissen, har traditionen tro været i Firenze til den 103. udgave af den italienske modemesse Pitti Imagine Uomo.
Mere end 750 mærker havde taget pilgrimsrejsen sydpå denne sæson, blandt andet danske Another Aspect, Norse Projects og Hansen Garments, og over de seneste tre dage har vi gennemgået alle mærkerne, så du ikke behøver at gøre det.
Det fire år gamle brand Venturon er et far-søn-fortagende fra de franske alper. Til årets messe havde de medbragt en lille kollektionen bestående af fremragende jakker i et funktionelt design og med masser af gode detaljer såsom fleece- og kviltet for, vokset bomuld og fløjlskraver.
Pasformen – kort og bred, ja nærmest i en A-form – var overraskende god og ville gøre sig godt med et par brede bukser eller jeans.
De har endnu ingen forhandlere i Skandinavien, hvilket der forhåbentlig snart laves om på, men kan du ikke vente på det, kan du besøge hollandske Tempest Works’ hjemmeside.
De Bonne Facture er et franske udtryk, som betyder ’at gøre noget godt og gennemført’. Det kan bruges om littatur, møbeldesign eller i dette tilfælde: tøjproduktion.
At det franske brand af samme navn går op i metervarer og detaljer, er derfor ingen overraskelse, og omkring 80 procent af deres kollektion bliver fremstillet hjemme i Frankrig.
Deres hiking trouser, der er lavet i en tung bomulds-twill, og raglan-frakkerne er særligt værd at kaste et blik efter.
Designeren bag Norse Projects’ underlinje Arktisk, Raff Godfrey, har netop startet sit eget mærke, som havde sin debut på Pitti denne uge.
Brandet hedder Atlas Works and Days, og den første kollektion spiller på Godfreys tekniske knowhow. Udgangspunktet for hvert design er metervaren, og deres parka, hunting jacket og vest er alle gode overdele, du vil nyde godt af at have i garderoben.
Annonse
Kollektionen er endnu ikke til salg, men du kan med fordel holde øje til august, hvor den forhåbentlig lander i butikkerne.
Udover at være aktuel med den noget omdiskuterede Netflix-serie ’Copenhagen Cowboy’ har danske Nicolas Winding Refn også gjort sig bemærket i modebranchen.
Han har nemlig instrueret filmen ’Touch of Crude’ til Pradas SS23-kampagne, der handler om en række kvinders liv og den flydende, moderne femininitet, som Prada er optaget af.
Universet er abstrakt og holdt i et farveunivers, der minder iøjnefaldende meget om de blå og pink nuancer, han også gør brug af i ’Copenhagen Cowboy’.
Til filmens hovedroller har Winding Refn rettet blikket mod sine egne fire vægge, det er nemlig hans kone og to døtre, Liv, Lola og Lizzielou Corfixen, der spiller de bærende roller i kampagnefilmen.
Carhartts arbejdstøj har fået en italiensk overhaling
Luksusmodehuset Marni har altid været garant for spraglede kollektioner, og nu har italienerne kastet sig over workwear-giganterne fra Carhartt, hvilket der er kommet et ganske farverigt samarbejde ud af.
Carhartts klassiske arbejdstøj har nemlig fået en opdatering med nye materialekombinationer, store print og voluminøse silhuetter, blandt andet i form af deres Active Jacket med kløver-print og en carcoat i fløjl, kanvas og brune nuancer.
Bliver tøjet en tand for vildt til din garderobe, kan du blot se på samarbejdets accessoires, som blandt andet består af bøllehatte, chunky slip-on sneakers og en mulepose i robust kanvas.
Kollektion lanceres i morgen, 14. januar, og kan købes på marni.com og i Marni og Carhartts flagship stores.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.