Det hele startede med en gul DHL-T-shirt for den georgiskfødte designer Demna Gvasalia, der med sit eget tøjmærke Vetements fik stor opmærksomhed for at forvandle ”dårlig smag” til ekstremt efterspurgt luksusmode.
Den evne, og den medførende hype, sikrede ham i 2015 pladsen som kreativ direktør i det spanske modehus Balenciaga, og til Paris Fashion Week i 2017 sendte Gvasalia så sine Balenciaga-modeller ned ad catwalken i lag på lag-sneakeren ’Triple S’, der hurtigt skulle blive en af de mest eftertragtede på det varme skomarked.
Lørdag aften i Paris fik vi så endnu en tilføjelse til Gvasalias outrerede portefølje, da Balenciagas ekstremt monokrome ’Summer 22’-kollektion blev præsenteret på en rød løber af folk som Lewis Hamilton, Cardi B og hendes mand, Offset, Isabelle Huppert, Naomi Campbel og Elliot Page.
Men på trods af det imponerende ensemble og det efterfølgende afsnit af det specialproducerede afsnit af ’The Simpsons’, der blandt andet havde en cameo fra Anna Wintour, var det endnu en gang Gvasalias bud på fremtidens skomode, der fangede opmærksomheden verden over.
Her så vi blandt andet en Crocs-lignende sko, der var blevet forvandlet til en fodformet emo-monstertruck, samt et par lædersko med så lang en snude, at man forventede en paryk samt rød og hvid ansigtsmaling på modellen.
Det var dog en helt tredje sko, som fik denne skribents kæbe til at falde mod jorden.
En art futuristisk hurtigknepper, der ikke minder om noget set før, var blandt andet på fødderne af den tyske kultfotograf Juergen Teller, ligesom en sort- og maskeklædt mand (måske Gvasalia selv?) var iklædt den rumskibs-agtige fodseng.
Selvom det – måske – er et banebrydende design, ligesom Triple S-sneakeren var det, er det så langt fra Triple S-modellen, som det kan komme. I stedet taler den sig ind i tendensen med enklere sko, der er skåret ind til benet og fx droppet pløsen og de store farvespil.
Annonse
Demna Gvasalia virker mest af alt som en troll, der konstant tager pis på den selvhøjtidelige modebranche, og han er måske det tætteste, vi kommer på den lille dreng i historien om kejserens nye klæder. Alligevel synes alt, hvad han rører ved, at forvandle sig til hypertrends. Det bliver spændende at se, om det samme gør sig gældende denne gang – dårlig smag er stadig i høj kurs.