Hvorfor har du designet dit eget ur-brand?
”I 2015 fik jeg konstateret kræft og kom i langvarig kræftbehandling. Sygdommen gjorde, at jeg langsomt mistede så meget af min energi og styrke, at jeg i starten af 2020 desværre helt måtte opgive min reklamekarriere, mit reklamebureau og min jobidentitet.
Derefter var jeg ’bare’ ham med kræft, og min sygdom var det eneste, folk spurgte til, når de mødte mig. Så jeg havde brug for en ny identitet, der tog fokus væk fra min kræftsygdom. Det gav mit ur-brand mig. I dag er det første, folk spørger mig om, når de møder mig: ’Hvordan går det med dit ur-projekt?’”
Hvad skal der til for at skabe sit eget ur-brand?
”Hvis man har en rig onkel eller en sponsor med en stor pose penge, kan man købe sig til ur-design uden selv at være det mindste kreativ. Men jeg tror, de bedste ursdesigns kommer af en grundlæggende skabertrang, et kreativt hjerte, en passion for ure, design og formgivning og vigtigst: en klar mission for sit brand.
Jeg er uddannet på Danmarks Designskole og har en lang karriere bag mig med branding og kommunikation. Jeg har altid elsket mekaniske ure og tog faktisk et ’Byg dit eget ur’-kursus for at få en forståelse for mekaniske ure, før jeg gik rigtigt i gang med mit eget projekt.”
Hvad var den største udfordring ved at lave jeres første ur, Moventur Drive?
”Tålmodighed. Hold nu op … det tager tid. Design, tekniske tegninger, 3D-fotos, 3D-print, at finde det mekaniske urværk, udvikling af tooling, prototyper, finjusteringer, nye prototyper, remdesign, ur-kassedesign osv. At uret også har en konstruktion, som gør, at man kan twiste skivens synsvinkel, har ikke gjort processen mindre tidskrævende. Heldigvis har jeg en dygtig producent, der har sikret, at jeg ikke lavede for mange tidskrævende fejl i designprocessen.”
Hvor lang tid tog det?
”De første tanker om mit ur-design havde jeg i fritiden tilbage i 2017-2018, mens jeg arbejdede i reklamebranchen. Dengang var det mest for sjov og kun på skitseplan. Men i 2020 blev det seriøst, og i slut-november 2022 modtog jeg de færdige ure.”
Hvad er hemmeligheden bag et godt ur-design?
”Bare jeg vidste det. I min optik har de bedste designs et originalt look, som gør uret genkendeligt, og sikrer, at dets design holder over tid. Skivens udtryk har stor betydning. Den er urets ’ansigt’ og skal have et udtryk, som understøtter urets identitet.
Den designfilosofi er også grunden til skivens og visernes design på Moventur Watches. Urets fokus på sekunder er skabt for at huske brugeren af uret på at få det bedste ud af tiden i livet. Det forklarer også, hvorfor uret er udstyret med en stor, synlig, orange sekundviser og 15-45 markeringer på skiven.”
Hvad har været det mest overraskende for dig ved at gå ind i ur-branchen?
”Den entusiasme, der findes, blandt dem, der arbejder med ure. En entusiasme, jeg kun tidligere har mødt i mit reklamearbejde med brands i bilbranchen. Det overrasker måske også, hvor konservativ en del af branchen er, når det kommer til ur-designs og urværker.
Er det ikke Swiss made, så kræver det noget særligt af et brand at få opmærksomhed og respekt. Men heldigvis er der også en hel del i branchen, der er åbensindede og nysgerrige over for de nye tiltag, der kommer fra mikrobrands, hvis ure ikke er lavet i Schweiz.”
Der findes mange micro-brands inden for ure i dag. Hvordan er I anderledes?
”Vi har en vision om at skabe et originalt ur-design med mekanisk værk i ’tool-ur’-kategorien, som ikke ligner andre ure i samme kategori. Vores første design er en række limiterede Drive-ure med en roterbar urskive, der gør det muligt at dreje uret for bedre at kunne aflæse tiden, når man holder om et rat under kørsel. Det er skabt specielt til dem, der elsker den frihed, motorlyd og hastighed, du kun kan opleve, når du kører. Om det er nok til at gøre os anderledes, må tiden vise.”