Sneakers er ikke bare sneakers. Det en milliardforretning på verdensplan, hvor folk gerne ligger døgn i lange køer for at få fingrene i eksklusive modeller til videresalg.
På toppen af den amerikanske trone sidder den kun 16-årige Benjamin Kapelushnik, a.k.a. Benjamin 'Kickz' eller 'The Sneaker Don'. Til hverdag går han i high school, men ved siden af driver han webshoppensneakerdon.com, der udbyder nogle af verdens mest eftertragtede og sjældne sneakers. I omegnen af 5000 par ifølge Kickz selv.
Trods sin unge alder erBenjamin 'Kickz' blevet stjernernes foretrukne sneaker-pusher i et feinschmecker-marked ud over det sædvanelige. Blandt hans kunder er prominente navne som Snapchat-fænomenet DJ Khaled,French Montana, rapperen Chris Brown og P. Diddy.
Annonse
Og forretningen går strygende, eller "boomin'" som er blevet "Kickz" catchphrase, efter at han optrådte i en Snapchat-video med DJ Khaled, hvor han blev spurgt til, hvordan forretningen gik og kort svarede: 'Boomin!'.
"Jeg er manden, der får tingene til at ske. Jeg kan få fat i sneakers, som andre ikke kan få fat i nogle andre steder," sigerBenjamin "Kickz" i et interview med BusinessInsider (se det nederst).
Et billede slået op af Business Is Boomin (@benjaminkickz) den
Han solgte sit første par sneakers til en klassekammerat, et par LeBron 9 "Galaxies", og det var startskuddet til karrieren, der er særdeles indbringende. Alene i år er det ifølgeNew York MagazineBen's ambition at sælge sneakers for 1 million dollars.
Hvordan han er kommet i kontakt med store kildenetværk af forhandlere, der forsyner ham med sjældne sneakers til videresalg fortæller historien ikke noget om.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.