Da pandemien brød ud, forsøgte vi at ’finde tilbage’ (mange af os har aldrig været der) til naturen på en meget materialistisk måde.
Vi købte outdoor-gear og -grej i ét væk – du husker nok de mange Salomon-sko og Arc’teryx-jakker, der dominerede gadebilledet – gorpcore blev det, al modedækning kredsede om, og som alverdens mærker forsøgte at lukrere på i både mere og mindre succesfuld grad.
Selvfølgelig har den æstetik både forgrenet og etableret sig i den generelle beklædning, men siden er der også kommet andre til, som har gjort billedet mere broget: chef core og blokecore, for blot at nævne to af de markante, når det kommer til herremode.
Annonse
Det seneste år har de så fået selskab af endnu en, som modeformidleren Clayton Chambers berettede om i sit nyhedsbrev Sprezza i starten af året.
Nemlig garden core, der, som navnet antyder, låner fra den romantiske forestilling om, hvordan man ser ud, når man går i haven for at få grønne fingre (professionelle gartnere må virkelig tænke sit). Se det som den mandlige pendant til cottage core, der spiller på ’jeg lever et simpelt liv på en idyllisk gård og elsker vintage og håndlavede ting’-energien.
Det giver på mange måder mening i en verden, hvor rigdommen igen er begyndt at hviske (tænk quiet luxury): Naturen er muligvis gratis, men intet signalerer økonomisk overskud som at gå en tur i den.
At træde ud i haven er blot en mere privat og endnu mere velhavende forlængelse af den udvikling – en udvikling, som også har forbindelse til det stigende antal vinterbadere herhjemme og den kulturelle elites skift fra byens lejligheder til hus med have i forstæderne.
Haveæstetikken har også slået helt konkrete rødder i produkter (Dior lancerede i 2022 et garden kit, der kostede på den gode side af 50.000 kroner) og modekampagner.
Det italienske luksusmodehus Gucci lavede sidste år en kampagne med Gerald Stratford, ham den søde, ældre mand med de virkelig store grøntsager – også kendt som ’The Veg King’ – der havde sine virale momenter for nogle år tilbage. Nok synes de også, at han er en elskværdig senior, men det er næppe derfor, de har valgt at kapitalisere på det, han står for: en passioneret dyrkelse af haven.
Annonse
I stedet handler det om det simple faktum, at moden som bekendt ikke kan stå alene, den skal altid bruge noget at læne sig op ad – en støtte, der oftest udvikler sig til en ret klam og ivrig omfavnelse. Og nu er turen så bare kommet til naturen.
I samme dur har Emily Obergs Sporty & Rich selvfølgelig også udvidet sit sundhed/tennis/Los Angeles/’I’m hot and healthy, therefore I’m happy’/retronostalgi-univers med haveæstetik i en kampagne fra april sidste år, hvor modellen render rundt på en mark og blandt andet hiver rodfrugter op af jorden.
Skal du selv have fingrene ned i trendens muld, anbefaler vi at starte med et par clogs lavet af genanvendt hamp fra New York-gartnerbrandet Gardenheir, som vi tidligere har beskrevet i Euroman.
Lige nu er den sjovt nok udsolgt på deres hjemmeside, og i mellemtiden kan du eventuelt anskaffe dig et par af Birkenstocks ’Super Birki’. Alt workwear fra Japan vil helt sikkert også gå an. Ses i haven … hvis du altså har råd til en.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.