Seiko relancerer ikonisk ur

Bliv opdateret på, hvad der rører sig på urscenen.

Seiko relancerer ikonisk ur
Offentliggjort
Urnyheder1_SPB441_a_CMYK.jpg

Selvom den japanske ur-producent Seiko oprindeligt startede som importør af urværker og -kasser fra Schweiz, så gik der ikke lang tid, før firmaet selv begyndte at lave ure. Seiko blev grundlagt i 1881, og virksomhedens første armbåndsur, Laurel, blev lanceret i 1913.

I 1924 kom det første armbåndsur med Seiko-logoet på skiven. Det blev starten på Seiko, som vi kender det i dag. Nu relancerer japanerne en (næsten) tro kopi af originalen.

Uret er udstyret med en kassediameter på 35mm, periodetro arabertal, emaljeskive og den nye kaliber 6R5H med en 24-timers sub-dial klokken seks.

Stifter Kintaro Hattori stod også bag sloganet, som er indgraveret på bagkassen: ’Always one step ahead of the rest.’ Uret bliver kun lavet i 1.000 eksemplarer.

Til 15.000 kr. hos seikoboutique.co.uk.

Urnyheder2_HMoser_6500-1200_Streamliner_Small_Seconds_ST_AquaBlue__SDT_B.jpg

Moser Streamliner Small Seconds Blue Enamel vakte sensation ved ur-messen i Dubai i 2023 med en variant af Streamliner, der oprindeligt blev lanceret i 2020 som et sportsur i stål med integreret lænke, som skulle bide skeer med alverdens Nautilusser og Royal Oaks.

Den nye udgave er trimmet ned til 39 mm i kassediameter med en tykkelse på knap 10 mm, hvilket er muligt takket være den nye automatiske kaliber HMC 500 med micro-rotor i platin.

Stjernen i showet er imidlertid den blå ’Grand Feu’-emaljeskive. Det betyder kort sagt, at skiven er ’bagt’ ad flere omgange ved meget høj temperatur, en delikat kunstart, der kun mestres af ganske få.

Til 236.000 kr. hos h-moser.com.

Se, hvad vi ellers skriver om: Ure og Shopping