Sportstøjsproducenten sætter hele måneden fokus på skoen, der med sit vindue til Air-teknologien i sålen er et af virksomhedens mest genkendelige designs gennem tiden.
Frem mod den 26. marts, som koncernen har udråbt til Air Max Day, og som fejres med konferencer for særligt passionerede sneakerhoveder i New York, Hongkong og Tokyo, sender Nike en lang række nye og udgåede designs i handelen.
Annonse
I den anledning giver tre markante Nike-profiler deres fortolkninger af den efterhånden klassiske skolinje.
Der er tale om designerne Hiroshi Fujiwara og Tinker Hatfield samt Nikes præsident og administrerende direktør, Mark Parker, som siden udgivelsen af en limited Air Force 1 i 2002 har skabt nye kreationer og redesigns af klassiske modeller til Nikes eksklusive underlinje HTM – navngivet efter de tre medvirkendes forbogstaver: Hiroshi, Tinker og Mark.
”Du kan sammenligne vores arbejdsproces med jazzmusikere, der jammer - laver riffs og bygger oven på hinandens ideer,” udtaler direktør Mark Parker.
Når trioen gennem årene har skabt nye iøjnefaldende designs, har der nogle gange været tale om tætte samarbejder. Andre gange har en af de tre ”spillet soloerne” i en udgivelse, som Mark Parker udtrykker det.
Solo-elementet er for første gang helt udtalt med den seneste lancering fra HTM, hvor hver af de tre designere har givet deres eget bud på en ny Air Max.
Hiroshi Fujiwara står til daglig bag mærket Fragment, der regelmæssigt udgiver hypede sneaker-samarbejder med Nike og desuden samarbejder med blandt andre Apple og Off-White.
Annonse
Han har bidraget med en Air Max LD Zero H i marineblå og hvid.
Med sit design har japaneren, der hyppigt bliver omtalt som ”The Godfather of Streetwear”, ladet sig inspirere af overdelen fra Nike Boston, en klassisk løbesko, som han faldt over i Nike-arkiverne, og kombineret den med sålen fra en Air Max-model fra 2014.
”Jeg ønskede at skabe noget, der vækker genkendelse hos folk med en interesse for de klassiske designs,” udtaler japaneren om den diskrete sko, der er fremstillet i nylon og ruskind.
Tinker Hatfield er en af alle tiders mest hyldede sportsskodesignere. Han har været kreativ direktør hos Nike siden 1989 og kan blandt andet tage æren for indflydelsesrige modeller som Air Huarache, Air Max og en række Air Jordans.
Han har til Air Max Day skabt Air Max 90 Ultra Superfly T, en Air Max 90, der er blevet tilføjet Flyknit i tå og krave, hvilket giver skoen en sok-effekt, der trender på sneaker-scenen for tiden.
Farverne har designeren valgt med omhu:
”Jeg er inspireret af USA og Frankrig. Begge lande har haft en betydelig indflydelse på min karriere, så derfor er de røde, hvide og blå. Farvekombinationen er samtidig lidt af en afvigelse for mig, eftersom jeg har været mere interesseret i sekundærfarver og skøre blandinger. Med den her sko gik jeg ved at bruge primærfarver tilbage til et mere sikkert udgangspunkt,” udtaler Tinker Hatfield til Nike.
Annonse
Den tredje sko fra HTM-trekløveret er en Air Max Ultra M fra Mark Parkers hånd. Nike-direktøren har lavet en sko, der med overdelens grafiske paneler refererer til den klassiske Air Max BW, men tilføjer den en lethed i form af jaquardvævning.
”Den er en ode til det klassiske snit- og sy-design fra 80’ernes sko,” siger Mark Parker, der fortæller, at HTM’s force er, at de som et lille team, der er uafhængigt af at skabe salgssucceser, kan udforske designs og spytte nye koncepter ud med meget højere hastighed end de fleste design-teams har mulighed for.
På den måde har HTM’s limited edition-udgivelser flere gange været med til at rykke grænserne og inspirere store Nike-sællerter, siger Mark Parker:
“Vi var på forkant af knit-teknologien med Sock Dart-skoen. Og vi introducerede Flyknit teknologien med en serie af HTM-sko, der virkelig understregede, hvad med kunne opnå æstetisk med den dengang nye metode.”
Nike Sock Dart fra 2004.
Alle tre nye HTM-sko er tilgængelige online fra 24. marts og i butikken hos Wood Wood fra Air Max Day, 26. marts.
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.