Livet er gået stærkt for TikTok og- Instagram-stjernen Francis Bourgeois, eller Luke Nicholson, som han faktisk hedder, der har fået millioner af følgere på de sociale medier, siden han lagde sin første video op i maj sidste år.
1,5 millioner mennesker på Instagram og næsten 2,5 millioner på TikTok følger med, når ærkebriten hoppende og vinkende af glæde spotter toge fra perroner rundt omkring i England.
Med rette elskes han af folk for sit gode humør, sin aparte placering af et GoPro-kamera med fisheye-linse i panden og nu også på maven samt hans inderlige og barnlige glæde over alskens typer af tog.
Men den unge mand fortjener i særdeleshed en applaus for sin tøjstil, der er mindst lige så original og velfungerende som hans content.
Det er i sig selv paradoksalt, at en social medie-stjerne formår at have en original stil, da fremkomsten af de sociale medier netop har gjort det sværere at skille sig ud grundet den korte afstand mellem folk. Men Bourgeois synes at være undtagelsen, der bekræfter reglen.
Chunky bedstefar-cardigans, double denim, cordovan-loafers, god bredde – og længde – på bukserne, farverige striktrøjer og halstørklæder er blot nogle af de ting, den unge brite lykkedes med at bære. Preppy er for alvor tilbage, hvilket Bourgeois er et glimrende bevis på. Men selvom han ynder at bære genstande, der har sin oprindelse i den del af tøjhistorien, er han umulig at kategorisere.
Tag bare hans brug af et brand som True Religion, der ellers var blevet lagt i velfortjent koma efter 00’ernes morads, og det er netop de små off’s, der er med til at gøre det hele rigtigt for Bourgeois. Det er laissez faire, selvironisk og udstråler, at han ikke går så meget op i tøj (tro på det), og er det ikke lige præcis definitionen på et stilikon? At se godt ud uden at tage sig selv alt for seriøst.
Den etablerede luksusmodescene har da heller ikke været sene til at spotte et stjerneskud in spe. Gucci og The North Face brugte ham i januar til deres reklamefilm og -kampagne i forbindelse med andet kapitel af deres samarbejde, og kampagnen tog – selvfølgelig – sit udgangspunkt i Bourgeois’ kærlighed til lokomotiver.
Det skulle komme, men omfavnelsen fra de store modehuse kommer også med en fare. For ender Bourgeois som en reklamesøjle, der er til salg for højestbydende, vil han miste sin charme og dermed grundlaget for sin stil.
Lige nu ser dog ikke ud til at gå den vej. I stedet har verden fået et stilikon, der i en tid, hvor det virker umuligt at skille sig ud for alvor, har formået at gøre lige præcis dét.
Se, hvad vi ellers skriver om: Herremode, Stil og Herretøj