Spørger man outdoor-entusiaster om deres foretrukne materialer til påklædning ved lave temperaturer, bliver der ofte slået et slag for naturlige tekstiler som merino og uld. Forståeligt nok, for har man én gang båret en tynd undertrøje i merino, finder man ud af, at der ikke findes koldt vejr, kun dårlig påklædning.
Men varmt tøj er andet og mere end uld og merino, hvis du spørger Uniqlo. Godt nok er den japanske tøjgigant også store på både cashmere og merinould, men siden 2003 har de også udviklet og forfinet deres Heattech-linje, så det i dag er en af deres mest kendte underlinjer.
Og i år kan Heattech fejre 20-års jubilæum med to streger under budskabet om, at polyester anvendt korrekt er et fint alternativ i de kolde måneder.
Annonse
Uniqlo blev grundlagt som butikken Unique Clothing Warehouse i Hiroshima i 1984. Siden er den ene butik blevet til 2.434 butikker på verdensplan og en omsætning i seneste regnskabsår, der sluttede i august 2023, på 108 milliarder kroner. I Danmark har Uniqlo en enkelt butik i København, som åbnede i 2019.
Heattech var i øvrigt oprindeligt et materiale, som Uniqlo udviklede fra bunden i samarbejde med Toray, en af verdens førende tekstilproducenter.
Tøjet havde til formål at isolere varmen ved kroppen og samtidig absorbere fugt og være hurtigtørrende.
Siden har Heattech udviklet sig til at blive en selvstændig kollektion under Uniqlo og er i dag ensbetydende med det, man på godt dansk vil kalde termoundertøj. Tøj, der holder dig varm, som tørrer hurtigt, og som du kan have på under dit almindelige tøj.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.