Concierge på Hotel Nimb: ”Alt er muligt, så længe det er lovligt”

En global pandemi truer med at klemme luften ud af hotellerne. Men bag skranker landet over står receptionister, portiers og concierges og holder liv i en presset branche. Medarbejderne er hotellernes ansigt udadtil – de kender servicefagets gamle dyder, mestrer diskretionens kunst og forventes at opfylde gæsternes ønsker, hvor umulige de end er. Sebastian Himmelstrup har spurgt tre af landets mest erfarne hotelmedarbejdere om, hvad livet i receptionen byder på af særheder, seværdigheder og gode historier. Her fortæller Uffe Sørensen, 45, concierge på Hotel Nimb.

Concierge på Hotel Nimb: ”Alt er muligt, så længe det er lovligt”
Offentliggjort

Vi havde nogle gæster i sidste weekend, som var bange for corona. Der måtte jeg gå ud og shoppe for dem, fordi de ikke havde fået nok tøj med. Jeg fik deres kreditkort, og så havde vi FaceTime på ude i byen, så jeg kunne købe ind for dem. Vi endte med at handle for omkring 30.000 kroner tøj, så de havde lidt til de næste par måneder. Lidt mere end jeg normalt selv bruger, når jeg er ude og købe tøj, må jeg sige. Sådan nogle opgaver er noget, som kun vi concierges tager os af. Det ville en receptionist aldrig blive udsat for.

En rigtig concierge bærer De Gyldne Nøgler (Les Clefs d’Or, red.) på skuldrene. Det er en blåstempling. Man skal have været i branchen i minimum fem år for at få dem, og det kræver meget erfaring. En concierges karriere vokser horisontalt i stedet for at vokse vertikalt. Jeg har ikke interesse i at blive hotelmanager, jeg har større interesse i at udvide mit netværk i byen og holde fingeren på pulsen, så jeg bliver bedre til mit fag. En god concierge skal være med på, hvad der sker ude i byen, når gæsterne kommer og spørger om råd til, hvad de skal lave. Man får et stort netværk, når man bliver medlem af De Gyldne Nøgler. Og ikke bare i Danmark. Vi har 3.000 medlemmer af Les Clefs d’Or på verdensplan, som vi kan trække på.