Folk havde svært ved at tro deres egne øjne, da en videoreklame for et nyt hotel på Vesterbro tidligere i denne uge landede på Youtube.
Videoen præsenterer Urban House, et helt nyt hotelkoncept, der under ét tag på hjørnet af Colbjørnsensgade og Istedgade kommer til at blande både hostel- og hoteldrift med egen cafe, scene cykelbiks, game rooms og tatovør.
Stillbillede fra reklamevideoen.
Annonse
Man kunne tro, at stedet, der kommer til at have 950 sengepladser fordelt på både delte sovesale og regulære hotelværelser, er som skræddersyet til det turistsegment, der i forvejen opsøger Vesterbro.
LÆS OGSÅ: 150 ting man burde gøre noget mere
Men mange danskere syntes alligevel, at reklamevideoen, smurte lige tykt nok på i forsøget på fremstille bydelen som et hipsterparadis, hvor solen altid skinner, fyrbøderhuerne altid sidder godt, og tatoveringerne altid kigger klædeligt frem under det oprullede ærme.
Videoen har fremprovokeret masser af kommentarer, for eksempel denne her i det ledsagende spor på YouTube:
”Denne video er lige oven over Klovn-filmen og Lars Løkkes klimatopmøde det mest tåkrummende pinlige.”
"Og så undrer det mig, at hvis man gerne vil portrættere Vesterbro, så vælger man en tone, der er alt andet end vesterbrosk. Den er slet ikke casual, ung, mangfoldig eller multikulturel, men bare meget traditionel," siger Henrik Byager.
Urban House-manager Thomas Bagger tror ikke, at lanceringsvideoen har været et fejltrin.
"Jeg lever selv efter reglen, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Hvis man kan få så mange mennesker til at se og kommentere på en film, så er man lykkedes med noget. Det er stadig det vigtigste for mig, at der er en overvældende god respons fra vores samarbejdspartnere på Vesterbro.” siger Thomas Bagger, der fortæller, at Urban House blandt andet kommer til at samarbejde med spillestedet Vega og bryggeriet Mikkeller.
”De siger, at de har manglet et sted, hvor de gerne ville sende deres gæster hen, og er glade for, at de får det nu.”
Desuden siger manageren, at filmen jo ikke så meget er møntet på Vesterbros beboere, men først og fremmest på unge udenlandske turister.
I forhold til målgruppen siger kommunikationsekspert Henrik Byager:
"Til et internationalt publikum bliver der i hvert fald etableret nogle forventninger, som man må håbe, at hotellet kan indfri på sine egne og bydelens vegne."