Det vrimler med Tour-relaterede produkter: Her er de fem bedste
Om blot syv dage kommer Tour de France-feltet forbi Danmark for første gang i historien. At vores lille land bliver vært for tre etaper af verdens største cykelbegivenhed, er der mange brands, virksomheder, forlag etc., der markerer med særlige produkter. Vi har samlet fem Tour-ting, som vi gerne vil have.
Den unge cykelrytter fra Thy imponerede og overraskede alle ved sidste års Tour de France, hvor han satte den forsvarende Tour-vinder Tadej Pogacar, da det gik opad og endte på en samlet 2. plads. Derfor kan man godt tillade sig at drømme endnu større og om den gule trøje denne gang.
En anden måde at vise din opbakning til den danske Team Jumbo-Visma-rytter kunne være ved at købe hans nye cykeltrøje, som Vingegaard har skabt i samarbejde med AGU, og som har Danmark og Thy med i designet.
Annonse
"Med rødder i Danmark er cykling min passion. Jeg er ydmygt taknemlig over, at AGU har givet mig mulighed for at designe min helt egen trøje, som reflekterer min personlighed og mit hjemland. Den minder mig om, hvor langt jeg er kommet, men også at forblive tro mod mig selv, og hvor jeg kommer fra," siger Vingegaard om trøjen i en pressemeddelelse.
'Part of the Tour' med Rapha og Skoda
Bilproducenten Skoda er hovedsponsor på Tour de France og har allieret sig med engelske Rapha, der er en af de stærkeste leverandører af cykelbeklædning i verden.
I forbindelse med Grand Depart 1. juli i København har de skabt et limited edition 'Part of the Tour'-cykelsæt, hvor der står 'Copenhagen' ved brystet, og vil give dig et fysisk minde om, at selveste Tour de France kom til Danmark dengang i 2022.
Sportsdirektøren, stilikonet og tidligere cykelrytter Brian Holm agerer model på kampagnen.
Tourens mest ikoniske øjeblikke
Annonse
Mange danske tv-seere forelskede sig i Tour de France i løbet af 90'erne, hvor kommentatorduoen hed Jørgen Leth og Jørn Mader, og hvor Rolf Sørensen, Jesper Skibby og Bjarne Riis sejrede i store triumfer.
Nils Meilvang oplevede sejrene i 90'erne på nærmeste hold. Meilvang har fotograferet Tour de France i hele 24 år, og det er der nu kommet en kæmpe og flot coffee table book ud af. Bogen har samlet hans bedste skud og de ikoniske øjeblikke fra verdens største cykelløb.
Du kan i øvrigt læse vores store interview med Meilvang omkring billederne og bogen her.
Etape-plakater fra de danske mål- og startbyer
De to venner og cykelentusiaster Morten Marcos og Mark Wöhlk Leffers satte sig selv på en svær mission; at skabe nogle etapeplakater fra de danske start- og målbyer og blive en del af den officielle Tour de France-merchandise. Det er nu lykkedes efter en lang behandlingstid. Aarhusianske Marcos er uddannet grafiker og har designet fire forskellige plakater til lejligheden gennem sin virksomhed Call Me Vector, som nu er blevet godkendt af ASO.
På plakaterne pryder blandt andet Storebæltsbroen, Dybbøl Mølle og Dronning Louises Bro.
Tissot markerer Tour-starten i København med specialdesinet ur
Annonse
Tissot er officiel tidtager for Tour de France, og parterne har en lang historie sammen. Samarbejdet mellem Tissot og Tour de France begyndte allerede i 1988 og fortsatte frem til 1992, hvor Festina overtog rollen, inden Tissot i 2016 vendte tilbage som officiel tidtager.
Tissot har nu lavet et specialdesignet ur til anledningen af, at årets Tour de France sættes i gang i København: 'The T-Race Cycling Tour de France Special Edition Copenhagen'.
Det specialdesignede Tour de France-ur til det danske cykel- og urfolk kommer i begrænsede 300 eksemplarer og vil kun blive forhandlet i Danmark under Touren. Uret er selvfølgelig fyldt med masser af cykelreferencer. Urets hænder skal fx ligne eger, skubbere udgør bremsehåndtag, mens bagsiden skal minde om kassetten. Den midterste ring af urets urkasse er endda lavet af carbon.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.