Mikkel Borg Bjergsø: ”Ølrevolutionen er blevet en massebevægelse, som ingen længere kan ignorere”
Tilbage i maj skrev Gastro, at flere barer og bryggerier er lukket i de senere år, og at den danske ølrevolution er gået i stå. Men der mangler en vigtig nuance, hvad angår svigtende ølopfindsomhed, skriver direktør for Mikkeller, Mikkel Borg Bjergsø, i dette modsvar til kritikken af ølbranchen.
De seneste ti års udvikling inden for alkoholfri øl er meget vel den største revolution i ølbrygningens historie, siden nogle centraleuropæiske munke i middelalderen begyndte at krydre deres øl med humleblomster, eller de bayerske bryggere opfandt undergæring i midten af det 19. århundrede.
Det er en enorm bedrift, at vi har været i stand til at udvikle en helt ny kategori af øl, som ikke giver alkoholens bivirkninger, men alligevel har smag, duft og mundfylde som god gammeldags øl. På den måde er øl ikke længere et rusmiddel. Det er blevet en læskedrik.
Derfor var jeg ved at få øllet i den gale hals, da jeg i Gastro nr. 209 kunne læse, at ølrevolutionen skulle stå stille. På forsiden stod det retoriske spørgsmål tilmed, om den danske ølopfindsomhed mon var gået i stå. Det henviste til en artikel af den danske ølskribent Christian Andersen, der i en længere rapport om ølbranchen anno 2024 får konkluderet, at øl er blevet en ”pariadrik”.
Annonse
Argumentet underbygges af, at medlemmerne forsvinder fra Danske Ølentusiaster, craft beer-barerne lukker, forhandlerne bliver færre og mængden af danske bryggerier er reduceret fra 261 til 237. Det er svært at finde gode øl på de gode restauranter, ja selv supermarkedernes udvalg har Christian Andersen et problem med.
Men passer det? Er øllen virkelig så ringeagtet?
De fleste bryggerier og ølbarer har haft nogle svære år under pandemien, hvor de gentagne lockdowns gjorde store indhug i indtjeningen og fjernede manges levegrundlag. Derefter fulgte en tid med stigende energi- og råvarepriser, som yderligere satte branchen under pres. At der stadig er 237 bryggerier og hundredvis af ølbarer tilbage, er derfor lidt af et mirakel, som vidner om en modstandsdygtig industri, der ikke bukker under for kontrarevolutionære kræfter.
Hvad angår mængden af ølentusiaster, kan Christian Andersen sikkert godt have en pointe. Der kan sagtens være færre hardcore ølnørder i Danmark. Til gengæld har kvalitetsøllen opnået en mere folkelig forankring.
Horisontal frem for vertikal
Ølrevolutionen er blevet horisontal frem for vertikal. Den ledes ikke længere af en snæver eksekutivkomité, en fortrop af langskæggede kadre, men er blevet en massebevægelse, som ingen længere kan ignorere.
Annonse
På vores restaurant Warpigs i Kødbyen har vi op til 3.000 besøgende om dagen og slår rekord på rekord. Se bare på steder som Brus og Åben, hvor unge mennesker flokkes om kvalitetsøllen. Alle nye barer med respekt for sig selv har craft beer på hanerne, og selv de store distributører har lært, at de skal have specialøl i deres sortiment. Det er netop derfor, at etablerede bryggerier som Carlsberg og Royal Unibrew investerer i craft beer eller udvikler subbrands. De ved, at det er fremtiden.
I dag har gode supermarkeder som Føtex, Meny og sågar Brugsen gerne over hundrede forskellige øl på hylderne — et udvalg, der matcher de fleste ølbutikker for 10-15 år siden. Overalt bliver udvalget udvidet og bundniveauet løftet; i forlystelsesparker, på museer, fodboldstadioner, ja selv den traditionelle øl i lufthavnen skal nu være craft.
Så at enkelte steder lukker, skyldes snarere skærpet konkurrence end manglende interesse. Det er blevet nemmere for flere mennesker at drikke bedre øl. For mig at se er det en langt større ølrevolution, end at man kan få øl på landets fineste restauranter.
Den funktionelle øl
Det bringer mig tilbage til den alkoholfrie øl, der netop udvider rammerne for, hvor og hvornår man kan drikke god øl. Med denne udvikling behøver øl ikke længere at konkurrere med vin. Den kan tage markedsandele fra sodavand, juice og andre læskedrikke ved at appellere til alt fra atleter til gravide, bilister og alle dem, der ikke lige orker at blive berusede. Det kan blive en kæmpe gevinst for de danske bryggerier, som allerede har oplevet eksploderende salgstal på alkoholfri øl de seneste år.
Nu står vi endda på tærsklen til endnu en acceleration i den folkelige ølrevolution med den funktionelle øl, der kan indeholde alt fra koffein til proteiner og sundhedsfremmende vitaminer, hvormed den kan konkurrere med kaffe, energidrik og proteinshakes.
Så ølrevolutionen står på ingen måder stille. Tværtimod buldrer den derudaf: på barerne, på hylderne og i bryggeriernes tanke. Der er masser af muligheder for innovation, et tørstigt publikum, der står klar til at åbne svælget under fadølshanerne og en opfindsom generation af unge bryggere, som allerede gør indtryk.
Annonse
Den gode øl er blevet allestedsnærværende og allemandseje.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.