René Redzepi elsker dansk startup, og det bør du også. Nu har de brug for din hjælp

Dansk startup forvandler gammelt brød til pasta. Og det smager – efter sigende – virkelig godt.

René Redzepi elsker dansk startup, og det bør du også. Nu har de brug for din hjælp
Offentliggjort

Noget tyder på, at crowdfunding-kampagner er ved at blive til lidt af en trend inden for restaurationsbranchen.

Det er ikke længe siden, vi kunne berette om, hvordan Slurp Ramen, i forbindelse med åbningen af deres anden restaurant, ved hjælp af platformen Tipster, benyttede sig af crowdfunding-metoden i jagten på kapital.

Og nu er der så endnu en virksomhed, der prøver lykken. Nemlig den København-baserede startup Wasted, som har udviklet en måde at forvandle gammelt brød til delikat pasta på.

Virksomheden blev stiftet i 2022 af Leif Friedmann og Jorge Aguilar. Førstnævnte havde arbejdet på flere high-end restauranter i Canada, hvor han var vidne til, hvor meget mad der hver eneste dag bliver smidt ud. Den dengang 21-årige Friedmann fandt derpå ud af, at gammelt brød kunne forvandles til mel og dermed transformeres til kvalitetspasta.

Senere mødte han Jorge Aguilar, der er tidligere kreativ direktør i danske Empirical Spirits, og sammen lancerede de firmaet, der hurtigt har fået en stor portion opmærksomhed fra vægtige mennesker i branchen.

Blandt andet er de blevet mere end lovprist af René Redzepi og den italienske kendiskok Massimo Bottura (der står bag restauranten Osteria Francescana,) og de har afholdt udsolgte pop-up-middage i København, hvor de allerede har skabt sig et stort community.

”København har været det perfekte sted at teste vores koncept, fordi byen har så stort et fokus på bæredygtighed og har en åbensindet og samarbejdsvillig fødevareindustri,” siger Jorge Aguilar.

I dag samarbejder Wasted med et utal af københavnske industribagerier, der donerer brød til deres produktion

Men hvis deres brødpasta skal helt ud over rampen – og det er ambitionen – kræver det mere. Derfor lancerede de den 8. oktober en crowdfunding-kampagne, hvor alle, altså også dig, kan spæde til med beløb fra 70 og helt op til 340.000 kroner (i tilfælde af en så rundhåndet donation vil Wasted rejse hen, hvor end du er, og lave middag til dig og 50 af dine venner).

Målet er at nå én million kroner, og de penge skal bruges til at skalere produktionen og skubbe deres pasta ud på alverdens butikshylder.

”Vi har hele tiden vidst, at vi på et tidspunkt ville forsøge at globalisere det her. Der er et kæmpe potentiale, og det skal adresseres, hvor meget mad der bliver smidt ud, når der samtidig er så mange mennesker, der sulter på verdensplan,” siger Jorge Aguilar. Leif Friedmann stemmer i:

”Der bliver produceret mere end rigeligt mad til alle mennesker på jorden, og alt for meget af det ender i skraldespanden. Vores mission er at ændre på det.”

Du kan se og følge kampagnen her.

Se, hvad vi ellers skriver om: Gastronomi og Mad