Tendenser i tatoveringsbranchen

Tatovører: "De her tatoveringer vil kunderne have nu"

Men at få dem fjernet igen er også populært.

Tendenser i tatoveringsbranchen
Offentliggjort

Citatet fra mormor, blackwork og brochelignende mandalaer. Det vil mange kunder have indprentet i huden, når de henvender sig til en tatovør i dag.

Og det er også noget Henning Jørgensen oplever, der har været i branchen i over 37 år og er indehaver af Royal Tattoo i Helsingør.

”I 80erne og 90erne var der rigtig mange, der var optaget af at udsmykke deres krop med tribal-tatoveringer fra Borneo og Samoa. Og den lyst til at udsmykke sin krop er kommet tilbage,” siger Henning Jørgensen.

Foto: Royal Tattoo. Klassisk mandala, der ofte er populær blandt unge.

"Til gengæld behøver udsmykningen ikke at være en del af den gængse norm, men snarere noget individuelt, som for eksempel en sang, der har en særlig betydning."

"Men så får jeg i højere grad også henvendelser om specifikke kunstneriske motiver, der nogle gange er mere abstrakte end konkrete.”

”Jeg har for eksempel i denne her uge en fyr, der skal have en tatovering af en Golden Retriever, som mest af alt ligner en børnetegning en fem-årig har lavet, men faktisk er det en engelsk kunstner ved navn David Shrigley, der originalt har lavet den,” siger Henning Jørgensen.

Foto: Royal Tattoo. Flere får foreviget deres børns tegninger i huden.

Hos The Old Barber Shop i København fortæller indehaver Morten Barbré, der har over 20 år i branchen, at små minitatoveringer er noget af det, der hyppigt bliver lavet hos dem.

"Men det er også fordi, det er noget, som kan laves rigtig hurtigt. Derudover er skrift også meget populært hos os, men jeg tror, at det er fordi, det er en god måde at erklære sin kærlighed på."

"Til gengæld varierer skrifttypen meget, hvor kvinder vælger en mere fin, snørklet skrift med små bogstaver, så vælger mænd ofte en mexicansk stil der hedder chicano med store, snørklede bogstaver i skråskrift," forklarer Morten Barbré.

Store sorte grafiske felter, hvor trekanter og firkanter ofte indgår i designet, også kaldet blackwork, er også en tendens, de oftere ser hos The Old Barber Shop.

Foto: The Old Barber Shop. Grafisk blackwork.

Foto: The Old Barber Shop. Blackwork med forskellige geometriske figurer og sorte felter.

Nogle gange når kendisserne får nogle særlige tatoveringer, kommer der som oftest også en bølge hos tatovørerne, hvor alle bare skal have det her hjerte på fingeren.

"Dengang Rihanna fik lavet stjernerne ned ad nakken, så kom der dagligt piger ind i butikken, der skulle have lavet det samme. Det er ikke så inspirerende, men det giver jo kunder i butikken, så helt skidt er det selvfølgelig ikke," siger Morten Barbré.

Foto: Royal Tattoo. Blackwork. Blandingen af blomster og geometri ses oftere i dag.

Foto: The Old Barber Shop.

En anden tendens viser sig dog også, når det kommer til tatoveringer. Og det er simpelthen at få dem fjernet igen.

Hos klinikken Cosmo Laser har de oplevet stor vækst, siden de startede med at fjerne tatoveringer med laser for to år siden.

”Bare i løbet af de sidste seks måneder har vi haft lige så mange kunder, som vi havde fra 2015 til 2016,” fortæller Daniela Kjær, marketingschef hos Cosmo Laser.

Man skal dog være varsom, når man vælger at få fjernet en tatovering. Markedet er nemlig ureguleret, og det betyder at enhver kan købe sig en laser og promovere sig som tatovørfjerner. Og så er man som kunde dårligt stillet i forhold til rettigheder, hvis det går helt galt.

”Det er også en af grundene til vores store vækst, fordi vi oplever, at det særligt er de kunder, der ønsker en særlig tryghed og behandlingsgaranti, der vælger os, og så netop fordi vi har specialuddannet personale specifikt på tatoveringsfjernelse, ligesom mange andre professionelle klinikker i landet,” siger Daniela Kjær.

Hos Cosmo Laser er det meget forskelligt, hvilken slags tatoveringer, der bliver fjernet, men alligevel er der nogle særlige tendenser.

"Det er alt fra 90'ernes tribal på overarmen til ekskærestens navn. Udviklingen inden for tatoveringer i dag er jo, at de bliver gjort langt mere personlige, og det handler om at skille sig ud. Og jo mere personlige tatoveringerne er, desto mindre sandsynlighed er der for, at man får dem fjernet. Så derfor er det primært 'mainstream'-tatoveringer, vi fjerner."

"Vi har overraskende mange, der henvender sig til os kun få dage efter, at de har fået lavet en tatovering. Oftest fordi tatoveringen ikke var tilfredsstillende udført, fordi man har fortrudt motivet, eller fordi man har været fuld," fortæller Daniela Kjær.

Tilbage hos tatovørerne er der dog én ting, der aldrig går af mode, fortæller Henning Jørgensen:

”Klassiske designs forsvinder aldrig. Store rygtatoveringer, sleeves med japanske motiver, drager, roser, panterhoveder og traditionelle pinupper er alligevel noget størstedelen af kunderne stadig efterspørger.”

Foto: Royal Tattoo. Henning Jørgensen er her i gang med traditionelle, japanske motiver, der aldrig går af mode, og det er ofte noget, de mere seriøse tatoveringssamlere ønsker, selvom flere unge i dag også får lavet hele sleeves.

Foto: Royal Tattoo. Fjeren er en klassiker, særligt blandt kvinder.

Foto: The Old Barber Shop. Klassisk sømandsanker i moderne udtryk.

Foto: Royal Tattoo. Citater, navne på familiemedlemmer, datoer og stjernetegn har været meget populære de sidste par år.

Foto: Royal Tattoo. Linework hvor man nøjes med linjer, og hvor der ikke er nogle skygger, ses oftere i tattoo-moden.

Foto: The Old Barber Shop. Geometrisk rose.

Foto: The Old Barber Shop.

Foto: The Old Barber Shop.

Foto: Royal Tattoo.

LÆS OGSÅ: "Danske Tattoodo er verdens største tatoverings-site: "Der er ingen konkurrenter, der kan måle sig med os"

LÆS OGSÅ: "De værste og underligste tatoveringer kendte fik i 2016"

LÆS OGSÅ: "Sådan passer du på tatoveringen"