Få strøm på: Her er de bedste elbiler på markedet

Få strøm på: Her er de bedste elbiler på markedet

Udviklingen på markedet for el-biler går rygende stærkt. Nye biler (og bilmærker) dukker konstant op. Her er vores favoritter blandt de nyeste modeller.

Offentliggjort

Tre fornuftige

Peugeot E-3008

E-3008 er bygget på en helt ny platform, som giver mulighed for firehjulstræk og en rækkevidde på op til 700 kilometer. Entry-level-modellen har forhjulstræk og 210 hestekræfter – og kommer med et batteri på 98 kWh netto. Indvendigt har cockpit-layoutet fået en gedigen opgradering. En buet, 53 centimeter bred HD-panoramaskærm udgør hovedattraktionen i instrumentbrættet. Den er placeret, så du kan se informationen over det kompakte rat, der efterhånden er blevet Peugeots varemærke. Bilen fås desuden med et stereoanlæg, som er udviklet sammen med franske Focal. Et system med 690 watt og 10 højttalere. Også det er medvirkende til at gøre E-3008 til en virkelig god, måske lidt overset elbil til en skarp pris.

Pris: Fra 382.000 kr.

Nio ET5 Touring

Kinesiske Nio har masser af fart i dækkene. I folkemunde kaldes de ’Kinas Tesla’, og med deres innovative batterisystem abonnerer man på et batteri i stedet for at købe det. Det betyder, at man blot skifter batteri til det nyeste, når et nyt kommer på markedet, og batteriskift tager maksimalt fem minutter. Det kan gøres på Nios såkaldte Power Swap Station, der i Danmark indtil nu findes i Slagelse. På trods af det kinesiske ophav er Nio et udpræget internationalt brand. Firmaets designkontor ligger i München, softwareudviklingen har base i Californien, og udviklingen af bilerne foregår i Oxford.

Nio ET5 Touring, deres elektriske stationcar, er interessant. Bilen med de rene, smukke linjer og høj komfort har et bagagerum på 450 liter, og yderligere 42 liters kapacitet under gulvet. ET5 Touring byder også på et 1,32 meter langt panoramaglassoltag, ligesom cockpittet er udstyret med det digitale system Banyan, der er en banebrydende nyskabelse i branchen.

Pris: Fra 424.000 kr.

Volvo EX30

Med en startpris på blot 274.000 kroner er Volvos EX30 en seriøs udfordrer til konkurrenterne i samme prisklasse. Svenskerne kan det der med at levere velkørende biler i et stilfuldt design til en yderst overkommelig pris. EX30 fås i to varianter med henholdsvis 272 eller 428 hestekræfter. Førstnævnte er alt rigeligt og ledsages af baghjulstræk, mens topmodellen kommer med firehjulstræk og en accelerationstid på 3,6 sekunder. Rekordhurtigt for en serieproduceret Volvo.

Køreegenskaberne sørger for både komfort og trækkraft, og alt i alt er det en utroligt velkørende bil. Euromans motorredaktør, Christian Grau, skrev i sin anmeldelse af den, at EX30 både ligner en Volvo, føles som en Volvo, og snildt tager kampen op mod både Tesla 3 og VW ID.3.

Pris: Fra 274.000 kr.

Tre af de store

VW ID.7

Komfortabel, rummelig og praktisk. Volkswagen gør hoserne grønne hos den store del af kunderne, der både har business og familie med pladsbehov at se til. ID.7 har firehjulstræk og et stort batteri på 86 kWt, der i den baghjulstrukne udgave giver en rækkevidde på 700 kilometer. Interiøret er langt fra ID.3 og ID.4’s spartanske, Tesla-agtige løsninger. Touchskærmen i midten sidder, hvor den skal, ledsaget af en lille skærm foran rattet og et stort head-up-display. Køreoplevelsen er så udramatisk, som den kan være. Vælger du derimod at sætte bilen i sports-mode, kommer der meget mere gang i styretøjet og affjedringen. Alt i alt en elbil, der nok skal gøre sit indtog på både de danske villa- og motorveje.

Pris: 449.995 kr.

Opel Astra Sports Tourer

Det tyske mærke er blevet indlemmet i bilkonglomeratet Stellantis sammen med Fiat, Peugeot og Citroën. Det betyder, at Opel i den grad har fart på for tiden. I 2023 lancerede de plugin-hybriden Astra Sports Tourer GSe, og nu kommer den nye, rent elektriske Opel Astra Sports Tourer. En komfortabel stationcar med god plads og relativt lang rækkevidde på 413 kilometer. Kabinedesignet og materialevalget er på højt niveau, og pladsen i bagagerummet taler desuden til stationcarens fordel, hvis du sammenligner med en SUV på samme størrelse. Astra Sports Tourer har forhjulstræk og 156 hestekræfter.

Pris: Endnu ukendt.

Skoda Enyaq L & K

Skoda Enyaq er med sit skarpe look blevet lidt af et hit herhjemme. Nu har Enyaq fået en overhaling, så den nu har væsentlig længere rækkevidde og hurtigere lynopladning. Rummeligheden i kabinen er stadig kolossal med batterierne gemt under gulvet. Enyaq kan nu også fås i coupé-form med en fuldt udstyret L & K-version, som er opkaldt efter Skoda-grundlæggerne Laurin og Klement. Den leveres som standard med sæder, rat og instrumentbræt betrukket med imiteret læder. Bilen har også head up-display, et Canton-lydsystem med 12 højttalere, forsæder med både varme og køling, varme i bagsæder og varme i rattet. Vil du have endnu mere, kan du tilkøbe adaptiv affjedring, 360 graders kamera, elektrisk justering af lændestøtten på forsæderne og massage i førersædet. L & K-versionen kan også fås med 21 tommer fælge. Ren, ubekymret luksus.

Pris: 479.995 kr.

Tre af de mest hypede

BYD Seal

Kineserne er for alvor begyndt at markere sig på elbil-markedet. Ikke mindst BYD, som på relativt kort tid har solgt rigtig mange biler, også i Europa. Især storhitter deres Seal-model, som er en elegant og strømlinet sedan. Bilen fås med enten baghjulstræk og 313 hestekræfter eller firehjulstræk med 530 hestekræfter. Det giver accelerationer på henholdsvis 5,9 og 3,8 sekunder fra 0 til 100 km/t. Bilen lægger sig i den store mellemklasse, og den garanterer 570 kilometer på en opladning. Til prisen er BYD Seal en seriøs udfordrer til Tesla, og samtidig er bilen både sporty, stilfuld og aerodynamisk. Læg dertil, at den er udstyret med 360 graders kamera, og at danske Dynaudio står bag lydoplevelsen i bilen med 12 højttalere. Lyd i absolut topklasse, som styres fra en roterbar touchskærm.

Pris: 349.995 kr.

MG Cyberster

Det traditionsbårne britiske bilmærke MG, der nu er ejet af kinesiske SAIC, lancerer i løbet af efteråret deres nye, elektriske roadster. MG har hyret den legendariske chassistuner Marco Fainello til at udvikle køreoplevelsen i bilen, og det er et forvarsel om øget fokus på kvalitet. Med Cyberster kan man for første gang siden den originale Tesla Roadster få en åben, elektrisk bil. Cyberster blev vist frem på Auto Shanghai sidste år, og forventningerne er skyhøje, også selvom informationerne om den er forsvindende få.

Pris: Fra 500.000 kr.

Polestar 4

Ambitionerne hos Polestar har længe været himmelstræbende. ’Barnet’ af svenske Volvo og kinesiske Geely har været kendt for at sætte tryk på både den æstetiske og den tekniske innovation inden for elbiler. I begyndelsen af 2024 blev der dog strøet alvorlige mængder salt i det friske sår, da den svenske bank SEB nedskrev Polestars værdiansættelse fra knap 12 milliarder til nul kroner. Det får dog ikke Polestar til at trække håndbremsen, tværtimod. For til august lancerer de den næste i rækken, Polestar 4, der placerer sig mellem Polestar 2 og Polestar 3 med hensyn til størrelse og pris. Den nye bil er en elektrisk performance SUV-coupé, som går fra 0-100 km/t på blot 3,8 sekunder og har hele 544 hestekræfter. Polestar 4 er næsten fem meter lang og byder også på lynopladning med 10 til 80 procent på 30 minutter. En anden bemærkelsesværdig feature er, at bakspejlet er erstattet af en skærm i høj opløsning, der viser et realtidsbillede fra et bagkamera monteret på taget.

Pris: Fra 465.000 kr.