Victor Riparbelli gør science-fiction til virkelighed: “Find en god idé, der ligner en dårlig idé”

Victor Riparbelli gør science-fiction til virkelighed: “Find en god idé, der ligner en dårlig idé”

Som 25-årig flyttede Victor Riparbelli til London for at forfølge sin drøm om at starte sin egen virksomhed. Hvad han ikke vidste var, at han skulle støde på en teknologi, der har potentiale til at forandre hele mediebranchen. I dag står han bag Synthesia, der tiltrækker interesse fra alle fra Facebook til FBI.

Offentliggjort

Hvordan fik du ideen til Synthesia?

“Jeg elsker science-fiction. Da jeg var barn, lavede jeg ikke andet end at spille computerspil, læse bøger og fordybe mig i alle de her samfundsforestillinger, som science-fiction giver. Så da jeg kom hjem fra Stanford University, hvor jeg havde færdiggjort mit studie, besluttede jeg mig for at flytte til London for at komme tættere på hele denne her verden. Her begyndte jeg at arbejde med virtual reality og augmented reality. Jeg fandt meget hurtigt ud af, at VR og AR har et kæmpe potentiale, men vi skal langt ud i fremtiden, før der er et seriøst stort marked for det.

Igennem arbejdet mødte jeg en professor fra Stanford, som har udviklet en teknologi, de fleste i dag forbinder med fænomenet deep fake. Jeg læste hans videnskabelige artikel om teknologien, og det var virkelig en ahaoplevelse. Det gik hurtigt op for mig, at det her er fremtiden for medieproduktion, og at det kan blive rigtig stort.

Peter Thiel (manden bag PayPal red.) har et mantra, der lyder: ”Find en god idé, der ligner en dårlig idé.” Selvkørende biler er en god idé, der ligner en god idé, og da jeg kom til London, var der måske ti virksomheder, der alle arbejdede med den teknologi. Problemet er, at du ikke har en chance mod de store virksomheder, og derfor er det bedre at finde en idé, der på papiret ser dum ud, men gemmer på en masse potentiale.