Thomas Stampe stod i spidsen for Mærsk Supply Service, da de blev ramt af cyberangreb. 48 dage efter fik han kræft

Danmarks største virksomhed blev i 2017 ramt af et omfattende nedbrud i Mærsk Supply Service stod IT-direktør Thomas Stampe i spidsen for redningsaktionen. Men da alle Supply-skibene igen sejlede i roligt vande, kom en langt alvorligere personlig krise med en kræftsygdom, der havde spredt sig.

Thomas Stampe fra Mærsk Supply Service
Offentliggjort

Thomas Stampe er på strategi-seminar på Skodsborg badehotel, da en kollega rækker ham en telefon. ’Du skal se det her’.

Med det samme ringer hans egen telefonfra arbejdet, og beskeden er klar: Alle computere er ramt, alt er sort, ingen ved noget.

Han sætter sig straks ind i sin bil og tager mod kontoret. Han ved, at alles øjne vil være på ham, når han kommer ind ad døren, så han skal bruge tiden derhen på at være så forberedt som muligt. Han ringer til sin direktør og siger, han vil briefe ham inden for en halv time, og han ringer til en konsulent, han kender fra tidligere og siger:

”Jeg er ligeglad med, hvad du laver, og hvad du har af ferie, men du må du aflyse alt – og tag kavaleriet med. Det er en krisesituation.”