Levi’s sagsøger Kenzo i tumult om rød lommeflip

Den amerikanske jeans-gigant har brugt flippen for at markere sit brand siden 1936.

Levi's jeans
Offentliggjort

Cowboy-busker er for USA, hvad bacon og Wegner-stole er for Danmark. Levi’s Strauss & Co. blev grundlagt i San Francisco i 1853 og har siden været kendt som den originale producent af stive, hårdføre arbejdsbukser, som siden har holdt sig moderne i årtier. Men nu frygter firmaet, at Kenzo vil ødelægge deres unikke status ved at efterligne den klassiske røde flip, der har været på baglommen af Levi’s jeans siden 1936.

Dengang lancerede Levi’s Strauss & Co. flippen for at folk med et enkelt øjekast kunne skelne mellem en ’ordinær’ cowboybuks og et par originale Levi’s. Så selvom det kan lyde ligegyldigt eller måske småligt, betyder det meget for deres brand, ifølge dem selv. I søgsmålet citerer Levi’s salgschef fra 1936, Leo Christopher Lucier:

”Ingen anden producent af overalls kan have til formål at putte den farvede flip på baglommen, med mindre man vil kopiere vores mærke og forvirre kunderne,” skulle han, oversat til nudansk, have sagt.

Kenzo har flere gange brugt lignende flipper på deres bukser. Senest i deres serie med den fallerede popstjerne Britney Spears i serien: ’Kenzo presents Britney Spears-La Collection Memento No. 2’. I søgsmålet påpeger Levi’s også, at det franske luksusmærke ikke har reageret på flere henvendelser, hvor de påpeger efterligningen.

Levi’s vil have kompensation for tabt fortjeneste og stoppe fremtidige brud på ophavsret i søgsmålet.

LÆS OGSÅ: Bare kom an: Her er 15 fede forårsjakker

LÆS OGSÅ: A.P.C. går ind på sneakermarkedet efter tre års forberedelser

LÆS OGSÅ: Stor tendens: 17 vandresko til foråret