Mærkevarer: 15 gode og dårlige kopier

Mærkevarer: 15 gode og dårlige kopier
Offentliggjort

Hver femte af os køber bevidst kopivarer og er klar til at bryde loven for billigt at få opfyldt drømmen om et dyrt logo. De store tøjmærker forsøger at slå igen mod piraterne på Asiens fabrikker og internettet. Det er en svær kamp. Vi har fundet 15 mærkevarer, der mere eller mindre heldigt er blevet efterlignet og kopieret.

Ovenfor:

Tæt på og alligevel langt fra: Badesandaler fra Nike, eller Nkie.

Fortsætter på næste side...

Forvent ikke at finde ægte Esprit-varer i denne kinesiske butik.Logo-fetichisme for vaffel-elskere. Næppe noget for Louis Vuittons mange advokater.En pung med et velkendt logo - og dog. Pure i stedet for Puma.Danske Jens Kold-Christensen lavede ’Ain’t Laurent’-logoet for sjov, men blev mødt af sagsanlæg fra Saint Laurent Paris.Bling til køkkenvasken. Louis Vuittons logo misbrugt på skuresvamp.Docha & Cabanov lyder næsten for sjovt til at være sandt. Det er det ikke.Fire glitrende bogstaver gør ikke et Dior-hårspænde.Nike er et af verdens mest kopierede mærkevarer, nogle mere heldigt stavet end andre.At bytte rundt på bogstaverne er et typisk kopitrick. Her er det Hugo Boss, der har fået nyt navn.

L.A.-designeren Brian Lichtenberg har ramt plet med Homiés-logoet, hvor Hermès’ klassiske hestespand er udskiftet med en lowrider-bil.Homiés-skaberen Brian Lichtenberg står også bag Feline Meow (Céline) og her Ballin frit efter Balmains logo.Det ligner ikke japanske Comme des Garçons at tale så grimt. Kopierne blev båret af rapperen A$AP Rocky og har storsolgt til at rap-wannabees verden over.

Converse All Stars er eftertragtede, også blandt modens pirater.Bucci vil gerne være Gucci. Så tæt på og alligevel så langt fra.

FACEBOOK Bliv ven med Euroman